Banker som finansiär har ett stort ansvar att bidra till ökad jämställdhet bland entreprenörer. Men tro inte att det bara är kapitalstarka investerare och finansiella institutioner som kan främja kvinnliga entreprenörer att bygga företagsvärden – alla har något att bidra med. Det skriver Johanna Zenk Palmborg, chef för Family Office, på SEB Private Banking och ger också tips om det särskilda affärstänket som attraherar allt fler investerare.

Vi har en spännande företagskultur i Sverige och det är fantastiskt att se hur det föds nya företag och hur briljanta idéer blir till verkligenhet tack vare drivna entreprenörer och deras helhjärtade satsningar. Det är också ett faktum att den kvinnliga andelen entreprenörer fortfarande är mindre än hälften, vilket sannolikt inte beror på att kvinnor har färre idéer eller ett sämre entreprenöriellt driv. Kvinnorna utgör hälften av all kundbas och har ett stort inflytande i vår samlade ekonomi, vilket därmed också borde synas i statistiken över företagande och ekonomiska flöden. Här spelar banker i dag en viktig roll med att bedöma män och kvinnor likadant när vi ger krediter. Även kapitalstarka, privata investerare och så kallade affärsänglar, som ofta är tidiga finansiärer i ett företags uppstartsfas, har stora möjligheter att vara med och påverka utvecklingen i rätt riktning.

Men det är viktigt att komma ihåg att vi alla har ett ansvar och en tillgång, som inte handlar enbart om krediter. Oavsett din finansiella sits så har du ett unikt kapital och det är dina kontakter. När du får lyssna på en affärsidé, ta dig tiden och fundera på vem du känner som du kan koppla ihop med den här personen. Jag försöker göra det så ofta som jag har tillfälle. Tänker efter, spånar idéer, kontaktar i efterhand och följer upp. Min förhoppning är att det bidrar till att skapa ett mer jämlikt samhälle som vi alla kan tjäna på.

Under mina år i banksektorn, då jag har jobbat på fondsidan, med stiftelser och med Private Banking, har jag också
varit med om att se en viktig och spännande trend växa fram. Företag ska göra något mer än att generera vinst. Vid sidan av att vara ett frisk och sunt företag strävar allt fler entreprenörer efter att också göra något meningsfullt och bidra till ökad hållbarhet, såväl socialt som klimatmässigt. Samtidigt ser jag också hur många entreprenörer varit med om att bygga upp ett kapital i relativt ung ålder och vill vara med och göra skillnad redan nu. Intresset från deras sida av att göra sociala investeringar växer och en ny och modern slags filantropi tar form.

Här är min känsla och uppfattning att ofta kvinnliga entreprenörer är drivande i att skapa företag med ett högre syfte. Det ökar möjligheterna att attrahera investerare, som i sin tur söker smarta företagsidéer med fler mål än ren vinst. Och det bidrar positivt till vårt samhälle.
Att inse att ett mer diversifierat entreprenörlandskap är något som bidrar till ökad hållbarhet och jämlikhet är något grundläggande att ha med sig. Och ansvaret att främja det ligger hos oss alla och att bidra med det kapital vi har.

Skribent: Johanna Zenk Palmborg, Head Family Office, Private Banking

 

Du har väl inte missat poddavsnittet vi släppte för ett par veckor sedan där Johanna Zenk Palmborg, Jens Magnusson och Amelie Westfeldt från SEB Private Banking, möter 10 inbjudna entreprenörer för en digital frukost, och ett samtal kring temat: Mindset & Förmögenhet,
I podden får även entreprenörerna tillfället att genomföra en pitch på 3 min var!
Scanna QR koden för att komma till avsnittet!

Feminvest_newsletter

Registrera dig för att få hålla dig uppdaterad om vad som händer här på Feminvest

You have Successfully Subscribed!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Du får ta del av inbjudningar, artiklar samt investeringsnyheter från oss.

Tack, du kommer att höra från oss framåt!