Prata ekonomi med din dotter – på samma sätt som du pratar med din son

Glöm inte vikten av att lära våra barn om ekonomi

I en uppkopplad värld där digitala förebilder är barnens stora idoler och även de som inspirerar till hur de ska konsumera och interagera. Då får vi inte glömma vikten av att lära våra barn om ekonomi och inkludera dem i privatekonomiska tankebanor. Än mer viktigt när spel, sociala medier och dessa sociala medieförebilder ofta uppmuntrar till köp av olika slag. Om vi ska se till undersökningar som gjorts så är det framförallt din dotter du ska uppmuntra och ge verktyg hennes kunskap om privatekonomi.

I Sverige, ett av världens mest jämställda länder enligt Världsbanken, där kvinnor till och med vidareutbildar sig i högre utsträckning än män, borde vi se en starkare tendens till ett mer jämlikt risktagande när det kommer till ekonomi. Andelen kvinnor som investerar och startar företag är betydligt lägre än män, för femtio år sedan var det förståeligt att det var så, men hur kommer det sig att det fortfarande är en så stor skillnad än idag?

Jag är övertygad om att en bidragande anledning till att kvinnors självförtroende är lägre när det kommer till ekonomi, är resultatet av en rad förmodligen omedvetna handlingar som är viktiga att belysa. Det börjar tidigt i åren – hemma runt middagsbordet och i vardagen där vi inte pratar om ekonomi med våra döttrar i samma utsträckning som vi gör med våra söner, det visar bland annat flera års undersökningar av investmentbolaget T. Rowe Price.

Om vi då kikar på annan historisk data har kvinnor i tidig ålder uppmuntrats till att spara i högre utsträckning än att ta ekonomisk risk, medans killarna lär sig att tjäna pengar genom prestation. Detta visar rapporten Barn och ungas ekonomi som utkom år 2016 av Swedbank och Sparbankerna.

Fler kvinnor än män i vuxen ålder uttrycker att de inte har full insikt i sin ekonomi

Det grundar sig delvis i avsaknad av kunskap om privatekonomi, en bristande dialog om ämnet och historiskt få förebilder. Det resulterar i att det ekonomiska självförtroendet och risktagandet i vuxen ålder skiljer sig åt mellan könen, det visade bland annat JP Morgans studie “Kvinnor och Investeringar” som publicerades i våras.

Likaså har flertalet rekryteringsbyråer jag haft en dialog med lyft det faktum att kvinnor oftast kommunicerar en högre kravställning på sig inför att söka arbete. Jag tror även detta gäller för ekonomiskt risktagande, kvinnor vill i högre utsträckning ha kunskap för att känna trygga. Kunskap som påbörjas hemma i dialogen runt köksbordet.

Ge din dotter samma förutsättningar att utforska möjligheterna med hennes ekonomi som din son. Ett grundläggande självförtroende som kommer att ge henne en tryggare röst i ämnet i skolan, samt bidra till att skapa en dialog med hennes vänner och på sikt resultera i självsäkra ekonomiska beslut i vuxen ålder.

Feminvest_newsletter

Registrera dig för att få hålla dig uppdaterad om vad som händer här på Feminvest

You have Successfully Subscribed!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Du får ta del av inbjudningar, artiklar samt investeringsnyheter från oss.

Tack, du kommer att höra från oss framåt!