Välkommen på Fearless 2023 – är du nyfiken på att börja investera i kvinnliga entreprenörer?

Möt entreprenörsduon bakom Unna som öppenhjärtligt delar sin uppstart runt bolaget. Berätta om er medverkan i Draknästet!

Ja, den 13e oktober i säsongens finalavsnitt ser man oss pitcha Unna i TV-rutan och utmanas av de fem drakarna! 

Med hjälp av ett ekonomiskt bidrag från Vinnova, Innovativa startups, hade vi precis tagit fram en prototyp av vår produkt och stod redo att söka investering. Vi började leta investerare ganska brett, och det slog oss att Draknästet kunde ju också vara en möjlighet! Ansökningstiden för Draknästet sammanföll ganska optimalt med det skede vi befann oss i så vi chansade, sökte, och kom med! Vi fick besked om vår medverkan ganska nära inpå inspelningsdagen så vi hann egentligen inte bli särskilt nervösa utan såg det mer som en kul chans! En av drakarna var lite extra kul att presentera för då vi själva haft honom som presentatör vid ett eget event som studenter, så det var kul med ombytta roller! Nu är vi extra nyfikna på att se vad som kommer komma med i TV-rutan då vi själva inte har sett något i förväg! 

Era bästa tips för en lyckad pitch? 

Vi har bara pitchat en gång! Draknästet var vår första riktiga och muntliga presentation av vår affärsidé, så vi är absolut inga proffs när det gäller det, men vi tror en nyckel till en lyckad pitch är att direkt fånga intresse genom att börja i det stora – med vision och potential! Därefter att konkret men koncist kunna förklara hur man ska nå dit, och hur investeringen ska användas. Sen tror vi mycket på att vara personlig, visa på självsäkerhet, självförtroende men också ödmjukhet! 

Hur startades ert företag Unna? 

Unna är startat och drivs av oss, Vendela & Linnea. Vi är vänner, mammor och företagare och träffades under studietiden i Uppsala våren 2011. Vår motivation till att driva eget bolag började egentligen växa fram redan när vi pluggade, det var eran då många nya bolag växte fram och började producera exempelvis klockor, hörlurar etc billigt i Asien för att sedan sälja på e-handel här i Sverige. Vi hade själva bott och studerat i Kina respektive Sydkorea och drömde om att göra tvärtom; alltså att ta fram en svensk produkt att sälja på export. Vi hade nämligen märkt av en stark efterfrågan på svenskproducerat och allt som det står för – kvalitet, trygghet och tilltalande design. Vårt sikte blev faktiskt tidigt inställt på modersmjölksersättning, en kategori där just kvalitet, trygghet och produktens ursprung är extra viktiga. När vi hade satt oss in i marknaden såg vi tydligt en affärsmöjlighet i att ta fram en produkt med dessa egenskaper. 

Förutom möjligheterna förstod vi också tidigt svårigheterna med produktkategorin: en rad höga trösklar såsom få producenter, en reglerad marknad och höga uppstartskostnader. Att klura ut hur vi ska ta oss förbi dessa trösklar och framåt har tagit oss några år, men står idag än mer övertygade i vår tro på att det finns en efterfrågan på förnyelse i den här kategorin. Så resultatet av att ta fram en svensk kvalitetsprodukt inom en kategori, enligt oss, helt i avsaknad av innovation, blev Unna: Svensktillverkad ekologisk modersmjölksersättning tillverkad i Bjuv, Skåne. Vårt namn Unna kommer från fornnordiskans Unn; att älska. 

Berätta om hur ni skiljer er från andra?

Vi är ett nytt, nischat varumärke där våra produkter, utöver att svara upp mot högt ställda krav gällande sammansättning och näringsinnehåll – också̊ är ekologiska och närproducerade. Sen är vi själva föräldrar och förstår utmaningarna som kommer med ett litet barn. Vi vill jobba för att stärka de som just fått barn i sin nya roll som förälder och öka förståelsen för föräldrars olika upplevelser kring amning och de svårigheter man kan mötas av när det gäller amning. Oavsett om man ammar eller ger sitt barn ersättning vill vi att man ska kunna känna sig trygg med att man som förälder räcker till. Vi tycker att konkurrenter misslyckas i sin kommunikation och fångar inte upp de verkliga känslorna kring amningens vara-eller icke vara, vilket gör att varumärkena blir svåra att relatera till. Hela vårt formspråk skiljer sig avsevärt från resten av marknaden för modersmjölksersättning.

Vad har varit det roligaste med att starta bolag?

Det roligaste har nog varit erkännandet om att vi har det här som sysselsättning, både erkännandet för oss själva och för andra! Alltså att ta steget från bisyssla till karriär! 

Vart kommer ni att vilja expandera?

Hur motiverade vi än är att börja sälja på export behöver vi först etablera varumärket på en marknad som vi kan, dvs på svenska dagligvaruhandeln. Men målet med Unna kommer alltid vara att bygga ett globalt varumärke och det tänket har vi med oss från start i allt från namn, förpackningsdesign och kommunikation. Såklart hade det varit lättare med en mindre reglerad produkt och bransch, men i mån regelverket tillåter kommer vi sälja Unna ersättning till en global marknad där vi börjar på marknader där vi själva har kontakter och ser en efterfrågan på just svenska livsmedelsprodukter. 

Berätta om marknaden ni rör er i? Hur stor är potentialen?

Marknaden domineras idag av ett fåtal stora globala livsmedelsbolag, och det finns oftast två ibland tre alternativ att välja på i butikshyllorna. Vi uppskattar att potentialen är stor. Dels så är ersättning en livsviktig produkt som har en konstant efterfrågan, dels har det inte funnits någon förnyelse i den här kategorin när det kommer till formspråk, kommunikation eller nya aktörer. Dessutom vet man att efterfrågan på just ekologiska produkter där man kan spåra produktens ursprung ökar. Vidare ser man att allt fler väljer bort stora producenter till förmån för småskalighet. Vi bygger vår konkurrensstrategi gentemot de stora livsmedelsbolagen på att vi är små, nischade och svenska. Särskilt när vi går för export kommer vi att trycka på våra svenska värden: Trygghet, kvalitet, och jämställt föräldraskap.

Vilka är era bästa rutiner för att få saker gjort men även ta hand om sig som företagare?

Vi kör slow business, helt ärligt! Vi har massa barn och tar det här i den takt som är möjligt! Vi firar motgångar och medgångar och jobbar när vi har mycket energi och vilar när vi inte har det!

Feminvest_newsletter

Registrera dig för att få hålla dig uppdaterad om vad som händer här på Feminvest

You have Successfully Subscribed!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Du får ta del av inbjudningar, artiklar samt investeringsnyheter från oss.

Tack, du kommer att höra från oss framåt!