Vad är RedLocker? Varje dag blöder ca 800 miljoner kvinnor runt om i världen, och en kvinna har mens i snitt 6,25 år under en livstid. Det påverkar hur man mår, både på jobbet och i skolan. Till och med om en förmår att sköta det alls. 
Här kommer RedLocker in, vår idé är enkel och bygger på ett eget upplevt behov som kvinnor själva. Vi gör det lika normalt att ha mensskydd som toalettpapper inne på toaletter utanför hemmet. Den röda, innovativa, automaten garanterar en förbättrad närvaro eftersom kvinnor inte behöver gå hem om de glömt eller fått oväntad menstruation. Den skapar även en trygghet i vardagen och minskar därför vardaglig oro och stress hos kvinnor. Detta skapar jämställda och rättvisa arbetsklimat. Förutom att det förbättrar för medarbetarna ger det dessutom ett starkt intryck av hög servicenivå hos kunder och gäster som besöker kontoret/skolan.
Vår affärsidén bygger på försäljning av mensskyddsautomater till skolor och arbetsplatser. De tillverkas och levereras direkt från vår svenska leverantör i Dalarna. Utöver försäljningen av automater erbjuder vi våra kunder en prenumerationstjänst av sanitetsskydd att fylla på automaterna med. Tillsammans arbetar vi med vårt bolag RedLocker. Vi drivs av visionen att mensskydd ska finnas tillgängligt gratis överallt.

Vilka är ni som grundare?
Grundarna av RedLocker AB är Liza Eriksson och Clara Lidman, 20 år gamla. Vi träffades sista året på gymnasiet i en tillvald Entreprenörskapskurs. Från att inte ha haft en aning om vilka varandra var då vi gick olika linjer på en stor skola, till att ha träffats minst tre dagar varje vecka (ibland mer) det senaste året eftersom vi numera är både affärspartners och vänner.
Vi som team kompletterar varandra väldigt bra i våra olika kunskaper, intressen och egenskaper vilket vi värderar väldigt högt. Vi är båda drivna och otroligt motiverade i allt vi gör och drivs av våra framgångar tillsammans. Men även om vi gör det mesta av arbetet tillsammans, ansvarar vi för olika delar som vi tycker är roligast och var och en har mest tidigare erfarenhet samt kunskap inom. Liza ansvarar för försäljningen, marknadsföring och affärsutvecklingen. Medan Clara har i första hand om bolagets ekonomi, admin, juridik och produktion. 
Vart har ni sökt hjälp för att starta företag?
Allt började genom Entreprenörskapskursen då RedLocker startades som ett UF företag, där fick vi väldigt mycket hjälp i starten. Därefter har vi tagit hjälp från värdefulla mentorer, övrigt nätverk och rådgivning från Coompanion, Startup Sthlm, Almi etc. 
Liza var och är även aktiv i nätverk rörande ung företagsamhet som UngDrive, Företagarna Young och Yeos. Vilket har varit till väldigt stor nytta för oss. Om inte minst alla fantastiska kontakter som man knutit från allt nätverkande med likasinnade personer.


Utmaningar och mottagandet


Vad har varit tuffast till en början?

Vår största utmaning är helt klart att bibehålla motivationen trots att det är ett steg fram, två tillbaka många gånger. Företagande är lite som att spela schack och det kräver tid och väldigt hårt arbete, särskilt i början för att bli bra.
Det har aldrig varit någon tvekan om tron på affärsidén. Men ibland är det svårt att tänka kreativt, vara positiv och bibehålla modet när saker inte går som man har tänkt sig. 

Hur har responsen för företagsidéen varit?
Den respons som vi har bemött har varit en stor bidragande faktor till varför RedLocker vuxit snabbt på en kort tid. Vi har lagt noll kronor på marknadsföring. Ändå har medier som Dagens Nyheter, lokaltidningar och organisationer hittat oss och velat veta mer. Den publiciteten som de har givit oss har resulterat i en en otrolig respons från allmänheten. Vi gör ju något bra för så många kvinnor och det är en väldigt speciell känsla att åka till och från kundmöten med automaten på ryggen. För vi tänker alltid: tänk om alla kvinnor visste att en förändring i vårt samhälle är på god väg.
Responsen från de företag vi har presenterat RedLocker för har alla varit väldigt positiva. När vi gick från vårt senaste kundmöte fick vi höra ord som:
“ RedLocker är en så bra affärsidé, det känns som ni har tänkt på allting. När man själv börjar tänka varför har ingen gjort det här tidigare, vet man att det är en jävligt bra affärsidé. Det svåraste är att vara enkel. “
Även flertalet män har gett oss otroligt fin respons, dessa ord från städbolaget Renab’s VD Jerry Hadesten:
“ Äntligen kommer en produkt som passar skolor, kontor, idrottsanläggningar etc. Jämställdheten på arbetsplatserna börja ta form på allvar. Som grundare av Renab har jag aldrig stött på en så självklar produkt. “ 
Hur har ni finansierat er resa så långt?
Vi har växt helt organiskt till dit vi är idag men vill resa ett mindre kapital inom kort för att förverkliga en större satsning på kortare tid. 
Vart kommer man hitta era produkter?
Eftersom att vi inte har lanserat RedLocker officiellt än har vi valt att hålla på det ett tag till men vi kan säga att våra automater redan idag går att hitta på olika platser i Stockholm. Dessa befinner dig hos våra speciellt utvalda pilotkunder, bland annat en gymnasieskola, ett hotell och en svensk statlig myndighet. 
Men vi kan garantera att de röda automaterna obemärkt kommer att dyka upp allt mer frekvent i alla kvinnors vardag inom kort. På kontoret, restaurangen, konferensen och dotterns skola. På något vis känns det redan självklart att det borde finnas och det är kanske inte förens “kris situationen” väl är framme som man kommer uppmärksamma automaten.
Var är Redlocker om fem år?
Om fem år är RedLocker överallt i det svenska samhället. Vi ska bli ledande på marknaden med att tillgodose kvinnors basbehov utanför hemmet inom 3 år. Därefter vill vi satsa mot övriga skandinavien. 
 

Tips och trix


Vilka tre råd vill ni ge till entreprenörer som vill sätta igång?

I en idé fas: Lägg inte din tid på att uppfinna hjulet, var enkel och sätt igång. Ofta finns det flertalet behov som idag inte tillgodoses närmare oss i vardagen än vad vi tror. I en pågående startup fas: Fortsätt, fortsätt, fortsätt. Det kommer innebära ett steg framåt, två tillbaka flera gånger om innan det totalt “lyfter” vi brukar påminna varandra om att det är resan som räknas. Det är trots allt den som man kommer titta tillbaka på och tacka sig själv för. I en pågående startup fas: Nätverk, kontakter och vänner är allt. Lev ditt företag och försök hitta möjligheter i alla olika sammanhang som du befinner dig i. 
 
 

Pressmeddelande från 20-08-2021

 

Alla drakar vill vara med när Liza och Clara ska erövra världen med sin röda automat – i årets säsong av Draknästet.

RedLocker, som är Nordens ledande företag inom automater för fria mensskydd till företag ochskolor, lyckades övertyga samtliga drakar om att den röda automaten kommer att ta över världen. Det var det ingen tvekan om att en investering skulle inträffa när det blev huggsexa mellan drakarna om att få gå in i bolaget. Grundarna av RedLocker gick därifrån med bästa möjliga utfall. Fem av Sveriges främsta investerare som nya aktieägare och 1 miljon kronor över det sökta beloppet.
RedLocker startades som ett UF-Företag har utvecklat en unik skalbar produkt och för en högaktuellmarknad. Bolaget har designat sina egna röda automater som tillhandahåller fria mensskydd som de hyr ut till verksamheter, då främst skolor och företag men också idrottsanläggningar och hotell. Bolaget har det senaste året expanderat snabbt och efterfrågan på marknaden har varit stor. Allt fler har blivit mer medvetna om de konkreta jämställdhetsåtgärder som bör vidtas för medarbetare och elever- och det självklara i att erbjuda gratis mensskydd. Det behovet- och den potentialen- var inte svår för drakarna att förstå.
“För oss blev utfallet i Draknästet en möjlighet att expandera vidare ut i världen, jag hoppas att vår medverkan går till historien”, säger Clara Lidman, VD på RedLocker AB.
Drakarna Lena Apler, Sara Wimmercranz, Jacob De Geer, Shervin Razani och Jonas Eriksson har nu gått in som ägare i RedLocker. Tillsammans med drakarna går även Daniel Bergsten in som investerare i samma nyemission. Utöver de nya ägarna har Rolf E Nilsson varit ägare i RedLocker sedan hösten 2020. Grundarna- Liza och Clara- ser det som självklart att kvarstå som majoritetsägare i sitt bolag och har därmed kvar den större delen av bolagets aktier.
”Vi var inte helt förberedda på att det skulle vara möjligt att få med oss samtliga drakar, jag har iallafall inte sett något liknande tidigare, varken i svenska eller utländska säsonger av Draknästet. Självklart var vi chockade efteråt och samtidigt väldigt glada över att ha fått med oss några av Sveriges främsta entreprenörer och investerare. Deras kapital, kompetens och erfarenheter kompletterar våra egna samt övriga investerares”, säger Clara Lidman, VD på RedLocker AB.
Nu fortsätter bolagets resa och framtiden ser ljus ut för de unga entreprenörerna som redan har kommit långt. RedLocker ska nu etablera global distribution för sina automater. Bolaget har redan fördubblat sitt team av kompetenta personer – både män och kvinnor – och har tillsammans lyckats implementera RedLocker hos över 250 olika verksamheter runt om i Sverige samt delar av Norge. Det rör sig om allt ifrån några av Sveriges största bolag som Sandvik och Avanza till mindre skolverksamheter. Målet är att redan nästa år kunna börja etablera sig utanför Sverige. RedLocker ser fler spännande utvecklingsmöjligheter och noterar hela tiden flera luckor på marknaden inom mens- och kvinnorelaterade
frågor där bolaget kan vara med och skapa förändring.

För ytterligare information:
Liza Eriksson, Marknadschef och en av RedLockers grundare.
+46 70 272 23 01
liza.eriksson@redlocker.se

 

RedLocker AB är ett företag som i en ledande position på marknaden och arbetar med att tillgängliggöra fria mensskydd på främst arbetsplatser och skolor. Bolaget grundades år 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Liza Eriksson och Clara Lidman och har sitt säte i Stockholm. Sedan tre år tillbaka har den funktionella lösningen implementeras hos över 250 olika verksamheter runt om i Sverige och även i delar av Norge.

 

Feminvest_newsletter

Registrera dig för att få hålla dig uppdaterad om vad som händer här på Feminvest

You have Successfully Subscribed!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Du får ta del av inbjudningar, artiklar samt investeringsnyheter från oss.

Tack, du kommer att höra från oss framåt!