Texten är skriven i samarbete med Vontobel

Världen står inför ett omfattande förändringsarbete när det kommer till att ställa om hållbart. Transportindustrin har i och med detta hamnat i fokus där Tesla har varit en ledstjärna på många sätt.

När det kommer till positionering, och vertikal integrering har Tesla en tydlig strategi som har fått dem att gå från en biltillverkare till teknologi-utvecklare att räkna med. Speciellt när det kommer till att skippa underleverantörer i bilindustrin och göra allt själva, behålla kakan själv. Men i deras fotspår kommer uppstickarna som tar sitt, ibland kanske inte de bolagen som står på barrikaden.

Vontobel har en blogg på ämnet där du kan få en snabb överblick och lära dig massor om just elbilar ur ett investeringsperspektiv. Här hittar du till den.

Millömedvetna konsumenter

Efterfrågan på elbilar från konsumenternas håll ökar. Det är vetenskapligt fastlagt att elbilar ger mindre klimatpåverkan jämfört med fossilbilar men det är viktigt att även kika på hur elbilen framställs. I genomsnitt kör vi mellan 3 – 5 mil per dag, och räckvidden för de flesta elbilar är idag ca 30 – 40 mil. Vilket är opraktiskt speciellt i vårt avlånga land.

Regulatorisk förändring nationellt och i Europa

Skattelättnader i de nordiska länderna är något som attraherat fler elbilsägare historiskt, nu i april infördes en förhöjd bonus på ett belopp à 70 000 kronor i Sverige, för den som köper elbil. Addera höjningen av fordonsskatten från april 2021 som gör bilar dyrare – förutom de renodlade elbilarna.

Enligt Bil Sweden utmärker sig faktiskt Sverige med högst andel laddbara bilar bland nyregistreringarna i EU, och var trea i Europa under de nio första månaderna år 2020. Nu säljs fler elbilar och elhybrider än diesel/bensinalternativen i Sverige. Trots detta ligger grannlandet Norge 15 år före i övergången till nollutsläpp från bilar. År 2025 har man meddelat att måldatumet är satt till för att 100% av alla fordon ska ha nollutsläpp. I Sverige menar man på att att vi inte är där förens år 2030.
 

Komponenter, ny teknologi och batterier

Metaller och råvaror för framställning av komponenter till elbilarna är även de stora vinnare, i alla fall om man ser till Vontobels expertis.

Nickel, lithium och Kobolt är några typer metaller som har fått en massiv efterfrågan de senaste åren. Frågan är om reserverna kommer att bli tillgängliga i tid med att “elbils-bomen” avancerar.

Om vi fortsätter med Tesla som ett exempel så kan vi se tillbaka på när Tesla lanserade sina första elbilar, då varken byggde eller utvecklade de sina egna batterier. Till en början förlitade de sig på Panasonic som med Teslas kraftiga tillväxt blev det största tillverkarna av litiumbatterier världen. Vidare fokuserade Panasonic sig på att producera cylindriska batterier, vilket få biltillverkare förutom Tesla använder. Tesla valde senare att skapa samarbeten med andra batteritillverkare, i deras kinesiska fabrik har de till exempel valt ett samarbete med Kinas största producent av litiumbatterier.
 
Kina är i dagsläget den största marknaden för litiumbatterier och elbilar. NIO Inc är till exempel en kinesisk elbilstillverkare som har synts en del i media den senaste tiden.
De kinesiska producenterna utmanas idag, endast av koreanska bolag som till exempel LG och Samsung. Alla bolagen som är ovan nämnda känner du säkert igen för deras andra produkter, men LG har kommunicerat att man vill knoppa av sin batteritillverkning till ett eget bolag. Avknoppningen har dock skjutits upp på grund av pandemin.

Att investera i fenomenet?

Även i Sverige finns det som du kanske hört talas om, batteriproduktion. Northvolt som lanserades 2016 av den tidigare Tesla-höjdaren Peter Carlsson och hans kompanjon Paolo Cerruti, och verkar ha en lovande framtid. Men än så länge har inget blivit officiellt om bolaget ska lanseras på börsen.

Vontobels Exchange Traded Products ger en snabb och effektiv tillgång till ett brett uturval av investeringsmöjligheter. Det finns produkter som passar nästan alla marknadsförväntningar och riskprofiler. Här kan du läsa mer om deras produkter! 

Tittar man ännu längre ner i värdekedjan på batteriproduktion så är råmaterial och komponenter som vi nämnde ovan en otroligt stor del av kostnaden att producera batterierna. Katoden (den positiva delen i ett batteri) och Anoden, (den negativa delen) motsvarar över en tredjedel av produktionskostnaden av ett batteri.

Både när det kommer till Katod och Anod så blir det klurigt att investera hållbart. Katod görs till viss del av Kobolt. Mer än hälften av all Kobolt kommer från Kongo, och har förknippats med barnarbete. Det kan vara svårt att kontrollera vilka bolag som har sunda CSR märkningar och en genomgående transparens i sin värdekedja, enklast kan därför vara att investera i Europeiska aktörer som oftare har sådana interna krav.När det kommer till Anoden kan den kopplas till liknande problem, men här händer det en hel del på den fronten. I dagsläget görs Anoden av grafit, det vill säga, kol. Anodtillverkare idag kommer oftast från Asien.

Många andra underleverantörer till batteriproducenterna har annonserat sina investeringar i Europa. Ja du förstår. Listan kan göras lång på vilka typer av investeringar man kan göra, vare sig det kommer till infrastrukturen kring fenomenet, själva elbilen i sig eller om man vill se till de som tillverkar komponenterna till elbilen och slutligen tillverkarna av batterierna och materialen.

Därför kan Vontobel Electric Vehicle Basket vara något för dig som har intresset. Detta är nämligen ett trackercertifikat som är till för dig som lättare vill få en bred exponering mot sektorns tillväxt. De olika certifikaten hittar du här!

Vad ett trackercertifikat är?

Trackercertifikat är en börslistad investeringsprodukt som speglar utvecklingen av ett index eller “korg” som minimerar arbetet att behöva välja företag som kan dra nytta av trenden – samt erbjuder möjligheten för investerare att investera i en megatrend med en transaktion.

Tidigare i April arrangerade vi en digital lunch med Henrik från Vontobel som delade med sig av sin expertis på temat. Vill du kika på webinaret i efterhand? https://youtu.be/dx-TMrLxW2A

Texten är i samarbete med Vontobel och deras investeringsbara produkter

Feminvest_newsletter

Registrera dig för att få hålla dig uppdaterad om vad som händer här på Feminvest

You have Successfully Subscribed!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Du får ta del av inbjudningar, artiklar samt investeringsnyheter från oss.

Tack, du kommer att höra från oss framåt!