BeautyQlick, Sveriges första AI Beauty-Tech företag ger dig 6 råd på hur du startar ett tech-bolag som icke-teknisk
Om du hade sagt till mig 2018 att jag skulle lansera mitt företag under en pandemi hade jag inte trott dig, inte heller att världen skulle fortsätta vara under lockdown 2021. För att vara ärlig skulle denna osäkerhet få vem som helst att tveka på vad som väntar. Men här är vi nu! Jag tror ändå årets utmaningar har hjälpt min kreativitet – inte bara i processen att starta mitt bolag utan även att nå ut till människor när möjligheten till fysiska möten begränsas.
2005 flyttade jag hem till Sverige från London där jag hade arbetat som skönhetskonsult för Chanel i 5 år. Väl i Sverige förstod jag hur mycket svårare det var för mig att hitta smink för min hudton då jag är ursprungligen är från Central Amerika. Kunde jag aldrig bara få gå till en butik och hitta rätt nyans på min foundation, utan att vara tvungen att lägga mycket tid på att leta runt online vilket fortfarande hade sina begränsningar på utbud. Bristen på sortiment för mörkare hudtoner gjorde att jag alltid var tvungen att köpa två olika färger som jag fick blanda för att få fram rätt nyans.
Jakten efter rätt produkter resulterade i att jag 2016 skapade en recension-sida för skönhetsprodukter. Webbplatsen fick fler och fler träffar och jag märkte att det fanns ett behov av att ge riktiga och ärliga recensioner inom skönhet. Det var då idén till BeautyQlick föddes.
När jag började planera och skissa på min affärsplan så visste jag att jag ville ha något som ännu inte var tillgängligt på marknaden. Jag ville skapa en tjänst för att hitta och dela information om skönhetsmärken och nyheter inom beauty anpassat till hudtyp. Jag ville skapa en plats för andra människor med samma intresse för skönhet och följa dem på deras resa. Jag ville även hjälpa varumärken med sin kommunikation och att nå ut till sin målgrupp. Min passion för skönhet hängde kvar hos mig trots att jag hade lämnat skönhetsbranschen och påbörjat en karriär inom affärsutveckling- och marknadsföring inom IT.
Hur man lanserar ett tech bolag under en pandemi
Vi är Sveriges första Beauty-Tech företag med fokus på AI. Bara det är en stor prestation, och att vi dessutom lanserade 2020 under rådande omständigheter är vi jättestolta över. Vi är förväntansfulla över att kunna fortsätta vår resa och bygga upp vår tjänst. BeautyQlick är en oberoende skönhetsplattform som guidar och hjälper dig hitta rätt typ av skönhetsprodukter baserat på din unika skönhetsprofil. Du kan hitta, bevaka och jämföra priser med transparens. Vi driver en social plattform, ett community där du kan söka efter inspiration och dela med dig till andra medlemmar som har samma intresse för beauty.
Under mina år som skönhetskonsult förstod jag vikten av att ge rätt rekommendationer av skönhetsprodukter baserat på min kunds behov och hudtillstånd. För mig är skönhet en investering man gör för sig själv. Det är inte alltid lätt att hitta rätt produkter i skönhetsdjungeln, framförallt så finns ingen plats där information och inspiration samlas på ett och samma ställe.
Jag menar, hur många gånger måste jag bli besviken för att ha köpt en nattkräm som kostade en förmögenhet och som sedan inte passar min hudtyp. Jag har spenderat alldeles för mycket pengar för att sedan bli besviken när jag börjar använda produkten. Jag kan knappast vara ensam om att ha genomgått detta. Visste du att 3 av 5 personer har gjort ett felaktigt köp baserat på rekommendationer från en skönhetskonsult i ett varuhus? Det finns olika faktorer som påverkar ditt köpbeslut, bland annat om du får en partisk rekommendation av någon.
Det är här BeautyQlick kommer in i bilden och hjälper dig. Vår plattform är uppbyggd på samma sätt som rekommendation-systemen Netflix och Spotify med AI i fokus. Under denna tid av pandemi så hindras de flesta från att besöka skönhetsbutiker på stan och i shoppingcenter – och för många är det inte ett alternativ att gå runt i butiker på grund av känslighet för lukt eller annan typ av begränsning. Beautyqlick är tillgänglig för dig närsomhelst, varsomhelst.
Detta år fick mig att inse att det digitala landskapet måste utvecklas och vårt nuvarande shoppingmönster förändras. Alla har ett ansvar för planeten, även varumärkena. Skönhetsindustrin har länge dominerats av stora reklambyråer som säger åt dig vad du ska köpa, vilka trender som finns och själva definitionen av vad skönhet är.
Vi har nu genomgått ett skifte där du som konsument har makten och detta är tack vare sociala medier. Du har nu chansen att påverka mer än tidigare. Du som tillhör generationen Gen Z och Millennials lägger större vikt på varumärkesvärderingar som hållbarhet och jämställdhet. Nu bestämmer du som konsument vilka nya trender du ska följa och vilka produkter som är värda att köpa eller inte. Felaktigt köpta produkter orsakar på sikt förlust av varumärkeslojalitet, det blir kostsamt för plånboken men framförallt är det inte hållbart för naturens resurser. Produkter slängs, överproduceras och mycket onödigt svinn går till spillo.
2020 har varit ett lärorikt år med mycket insikter och lärdomar, och trots en pandemi kunde vi lansera vår plattform. Här nedan delar jag med mig av mina 6 bästa tips för dig som vill starta bolag.
Mina 6 bästa råd i hur man startar ett tech bolag som icke-teknisk
Råd nummer 1: Tydliga mål!
Tidigare erfarenhet av att leda ett team alternativt en snabbkurs i team management är ett stort plus. Du behöver detta eftersom du måste få ditt team att förstå din vision. Det kommer ett ögonblick där du måste vara trogen mot dig och din vision och inte låta andra människor påverka dig. Den lektionen väger tungt. Din idé måste vara kristallklar för dig. Förutom det måste du ha ett tydligt mål för vad din plattform, app eller tjänst ska erbjuda samt vilka dina framtida användare är. Om du tvivlar på dig själv kommer det att kosta mycket tid och pengar.
Råd nummer 2: Du måste ha ett bra team eller entreprenörsgrupp att luta dig mot!
Hitta människor för att bolla tankar och idéer med som kan hjälpa dig på din resa. Det är en stor fördel att ha en grupp som du kan vända dig till för att ventilera. Dessa personer kommer att veta dina exakta känslor och vad du går igenom eftersom de gör samma resa som du. Lita på mig, du kommer att fälla några tårar och det kommer att komma motgångar men också framgångar. Börja med att nå ut till ditt lokala entreprenörsnätverk och Facebook-grupper för att lära känna personer precis som du, med ett entreprenörshjärta. Skapa ditt dream team! Omge dig själv med människor som är duktiga på det de gör och skapa ditt drömteam runt dig! Vi är i dagsläget ett litet team som jobbar på BeautyQlick men alla besitter kunskaper och bidrar till vår dagliga verksamhet för att vi ska nå våra uppsatta mål.
Råd nummer 3: Fokus är nyckeln!
Schemalägg dagliga planer och mål som du vill uppnå. Vissa dagar kommer du att ha ett ”creator flow* och andra dagar kommer du vara fast i möten med en mejlkorg som växer. Det finns inga genvägar och ibland måste du avsätta tid för administrativa arbetsuppgifter. Ha fokus på det du gör och hitta nya sätt att hålla dig uppdaterad på.
Råd nummer 4: Sov på saken!
Låt inte dina känslor styra dig. Du kommer att ha sömnlösa nätter och det kan bokstavligen göra vem som helst galen. Tvekar du inför ett beslut du måste fatta? Försök om möjligt ta dig tid att vara i ett annat sinnestillstånd innan du går med på saker du senare kanske ångrar. Det kan kosta dig mycket tid och pengar och det är något du inte har så mycket av som entreprenör. Så var sparsam!
Råd nummer 5: Checklista!
Ta fram en checklista och checka av det du kommer överens om med dina samarbetspartners. Försök dokumentera så mycket som möjligt av din affärsidé. Var inte rädd för att säga vad du tycker till andra. Kom ihåg att läsa de juridiska delarna i ditt avtal innan du kommer överens med ett IT-utvecklingsföretag om att göra din app eller tjänst. Be andra läsa avtalet så du inte missar något viktigt. Var inte rädd för att lägga till saker i avtalet som är meningsfulla för dig och ditt bolag. Be om rekommendationer och referenser från personer som har erfarenhet av att starta eget och som har anlitat IT-bolag. Det sista du behöver är att bli fast med en utvecklingsbyrå som inte har ditt personliga intresse i fokus.
Råd 6: Spänn fast dig!
Du måste vara beredd på att jobba hårt för din vision. Det kommer att vara en berg- och dalbana, men det är toppar och dalar som hör till entreprenörskapsresan. Enjoy the ride! Tveka aldrig på vad du kan uppnå med dina förmågor. När det gäller den tekniska delen behöver du inte vara mjukvaruutvecklare för att starta ett teknikföretag, men du måste ha drivkraften för att kunna driva och hantera ditt team. Därför måste du vara rak i din kommunikation och vara superklar med de funktioner du vill ha men också veta dess syfte. Ju mer utvecklaren förstår av din tjänst desto mer kommer de att förstå syftet med dina funktioner och affärsidé.
Det finns många icke-tekniska grundare som har gjort stora framgångar. Några av dem är Melody McCloske – grundare av StyleSeat, Michael Dell – grundare av Dell, Sean Rad – medgrundare av Tinder, och Brian Chesky – medgrundare av AirBnB. De är alla icke-tekniska grundare som gör ett strålande jobb i att bygga fantastiska tekniska lösningar. Du kanske inte är teknisk lagd men du kanske besitter andra kunskaper som projektledning eller försäljnings- eller marknadsföring.
Jag tror det viktigaste är att du vågar ta första steget. Skapa ett inlägg på Linkedin och fråga ditt nätverk om hjälp. När du har tagit ditt första kliv så kan du bara gå längre.
Jag önskar dig det bästa på din entreprenörskapsresa, och jag hoppas att du följer vår resa som medlem på www.beautyqlick.com