Hur kom det sig att du startade ditt företag?
Jag har en kandidatexamen i företagsekonomi, med inriktning hållbarhet och marknadsföring. Jag har erfarenhet inom många olika branscher, främst startups inom försäljning och konceptutveckling. Jag har jobbat med annonsförsäljning i print, Event, Facebook & Instagram marketing, kryptovalutor och ICOs, och nu senast inom turistnäringen. Jag startade mitt första bolag 2019 som frilansskribent inom resor och upplevelser, sen kom Covid. Året 2021 grundade jag Dogstr, och bygger nu mitt livsverk!
Idén till Dogstr kom till för 7 år sen när jag skulle para min kungspudel Charlie. För just pudlar ska man gärna ha vunnit Champion (tävlingar) men vi ville bara avla på Charlie och dela med oss av en fantastisk hund! Jag letade i flera år, på Facebook scrollandes, Svenska kennelklubben, privata avelsforum och till och med på fester där jag stolt gick runt och visade upp Charlie på bild. Jag fick kämpa som ni hör. Allt för att hitta den perfekta partnern.
Liknande insatser gjordes för min mamma som ville träffa sin stora kärlek, inte någon som är allergisk eller hundrädd för det var de som hände på Tinder! Inte nog med det, är det dessutom en Djungel där ute för oss hundägare, för att exempelvis hitta vilket fästingpreparat man ska använda, hundfoder, vått eller torrt? Eller annan information och tjänster som på olika sätt kan förenkla ditt och din hunds liv.
Vad är det mest utmanande hittills i verksamheten?
Jag är ensam grundare, vilket i sig har varit en utmaning, dels för hur jag har blivit bemött av investerare jämfört med manliga ensamma grundare. Som ni förstår, är det många olika hattar att bära under en dag när man ska bygga bolag, men det har varit enormt utvecklande i sig. En utmaning har varit att be om hjälp, när det har känts övermäktigt. Jag har insett att det jag kan göra är att gräva där jag står, be om hjälp av någon som redan har gjort det jag vill göra och lära mig längs med vägen.
Vilket problem vill ni lösa?
Den digitala världen ger oss människor möjligheten att knyta nya kontakter varje dag, men hur är det för hundar?
Dogstr erbjuder en interaktiv mötes- och handelsplats för hundägare och hundälskare i form av en app och vi kommer att lansera i Maj 2022. Det Dogstr gör, är att ge tillbaka all den kärlek, glädje och gemenskap som våra hundar ger oss varje dag. Genom att möjliggöra mötet mellan likasinnade bidrar vi till en mer hållbar livsstil, fylld med kunskap, humor och lek. Dogstr är den enda appen du behöver som hundägare.
Med hundägarskapet dyker det upp många frågor. Som vad man ska tänka på när man blir med valp, vilken försäkring ska jag välja, vilket foder, vilket fästingmedel? Ja, frågorna är många och idag finns det ingen samlingsplats för hundägare att mötas på för att ställa frågor, dela erfarenheter och få tips och råd.
Hur ser marknaden ut?
Det har inte undgått någon att Den Globala pandemin, har förstärkt en redan urstark trend att skaffa hund. Ett faktum att allt fler har valt att bli hundägare under pandemin. Vi vet att våra hundar ökar vår livsglädje och får oss att känna oss mindre ensamma. Något som är viktigare än någonsin! Den globala husdjursmarknaden är ett snabbt växande marknadssegment där USA har den största andelen av marknaden.
Hundägandet i Sverige är den största ökningen på hela 2000-talet. 2021 var ett rekordår med de högsta registrerings siffrorna på nära 50 år och de näst högsta genom tiderna. Denna trend är något som vi också kan se i resten av Europa och Världen. Idag finns det 750.000 hundägare och lite över en miljon hundar. I Sverige 2020 spenderades 16 miljarder på våra älskade husdjur. Den sammansatt årliga tillväxten är 6.1%. Den snabba tillväxten beror på megatrenden kring demografiska och sociala förändringar som:
- Globala attitydförändringar, 95% ser sin hund som en familjemedlem och hundägare vill gärna ge sin hund de bästa livs upplevelserna. Därför är de redo att betala för det. Precis som vi människor har blivit mer medvetna om att leva mer hälsosamt, tänker hundägare detsamma avseende hunden.
- Fler ensamstående och en växande medelklass, 35% av alla hundägare är Millenials och är den näst största målgruppen.
- Den största målgruppen är den äldre generationen med vuxna utflugna barn.
Hur fungerar er plattform?
Äntligen finns Dogstr – Mötesplatsen där hundar och vi hundägare kan hitta nya vänner, aktiviteter och nya sätt att leva hundlivet på ett klimatvänligt och inspirerande sätt!
Dogstr är en interaktiv mötes- och handelsplats för hundägare och hundälskare. Lite skämtsamt är det ett Tinder för hundar. Användaren kommer att kunna matcha med likasinnade utifrån valda preferenser, kanske söker du en valpkompis, avelspartner eller en hundvakt. På marknadsplatsen kommer det erbjudas köp och sälj av begagnade som nya hundrelaterade produkter och tjänster.
Vad drömmer du om framåt?
Jag drömmer om att kunna påverka och bidra till en mer hållbar livsstil och planet, fylld med humor, kunskap och lek. Och samtidigt kunna ge tillbaka och dela lite av den kärlek, glädje och gemenskap vi dagligen får från våra pälsklingar.
Jag drömmer om att fira tillsammans med våra användare när Dogstr har lanserats i Norden, ambitionen är att detta sker inom 2 år.
Hur löser du problem som du själv inte vet hur du ska lösa?
Jag har ett advisory board som på olika sätt kan bidra med värdefull kunskap och få nya perspektiv. Om det är någon kompetens som saknas så brukar jag söka kontakt på Linkedin, bjuda på lunch och på det sättet bredda mitt nätverk. Jag har under det här första året lärt mig otroligt mycket, som att använda den kunskap jag redan har och göra jobbet, jag lär mig längs vägen. Jag testar! Vad är det värsta som kan hända? Jag firar framgångar som motgångar. Jag brukar påminna mig själv om att även om det jag står inför nu känns tungt, kommer det att gå bra oavsett, för att jag lär mig hela tiden.