Vi på Feminvest lyfter konstant innovativa, hållbara bolag med ideér som gör världen till en lite bättre plats. Därför blev vi så nyfikna när vi fick höra att Kale United är en av ankarinvesterarna och först ut i att gå in i Lily & Hannas pågående Crowdfundinkampanj.
I samarbete med Lily & Hannas
Svenska Kale United är ett investmentbolag som investerar i just veganmat. Föga förvånande är de först ut med att investera i Lily & Hanna´s expansion, och framåt kommer de även att distribuera glassen på flera nyckelmarknader.
Här hittar du till Lily & Hanna´s kampanj!
Hanna Reimers svarar vid den andra signalen, hon är precis påväg ut med dottern Lily. Jag nämner att samtalet inte behöver ta så lång tid. Det gör inget. Jag gör tid svarar hon. När Hanna sätter igång och berättar om sig, sin dotter och hennes arbete hör jag vilken passionerad person Hanna är. Här har vi någon som älskar det hon gör.
– Och det älskar vi!
Hanna Reimers är i grunden civilingenjör i industriell ekonomi, med ett brinnande intresse för mat och hälsa. Hon är en global multientreprenör som arbetat i närmare sju år som marknadschef i på ett smak- och parfym-bolag i Holland, och vidare som företagare i smyckesbranschen i närmare fem år.
Efter dotter Lilys födelse förändrades allt. Lily är superallergisk mot mjölk. Vilket ledde till att familjen slutade med mjölkprodukter. Då båda älskar glass vilket resulterade i att Hanna började att experimentera fram en glass som även dottern Lily kunde äta. Eftersom Hanna länge fokuserat på att laga hälsosam mat från grunden föll det sig naturligt att även tillverka glass som endast innehöll naturliga och hälsosamma ingredienser.
2013 blev projektet ett bolag. Lily & Hanna´s. Som Hanna nu drivit sedan sju år tillbaka.
“Jag har som sagt alltid haft ett starkt intresse för mat och speciellt hälsosammare mat, samtidigt känns det viktigt för mig att jobba med någonting som är etiskt försvarbart.”
– Hanna Reimers
Tar in kapital via crowdfunding
Bolaget omsatte år 2019 strax över 7 M kr. Med ett varumärke som har enorm potential framåt, undrar vi såklart vad som står på agendan för 2021. Hanna berättar att de har identifierat ett glapp på marknaden. Det saknas lättillgängliga och riktigt goda alternativ för konsumenter som vill äta naturligt och hälsosamt även i andra kategorier än glass.
Därför kommer Lily & Hanna´s nu ta steget vidare och även erbjuda choklad och andra godsaker som inte heller kompromissar med smak eller med kvaliteten. Precis som deras välkända glassar. Alltid 100% veganskt, ekologiskt och helt utan tillsatser. Vidare kommer bolaget att växa genom att etablera sig på nya marknader. Som ovan nämnt har de nyligen slutit ett distributionsavtal med Kale United som kommer distribuera deras produkter på flera, helt nya marknader.
Kale Uniteds mission är att öka medvetenheten och tillgängligheten av ekologiska / veganska / växtbaserade produkter globalt.
Lily & Hanna´s tar just nu in kapital via en Crowdfundingkampanj tillsammans med FundedByMe, där de har riktigt fina erbjudanden till alla blivande investerare. Läs mer om det här. Hanna berättar vidare att kapitalet de får in i första hand kommer att gå till att vidareutveckla deras produkter. Bland annat en kokosmjölks-choklad i tre olika smaker, samt andra godsaker på längre sikt. Vidare ska de att satsa ännu mer säljarbetet och marknadsföringen.
Vi frågar Hanna vilka förväntningar man som investerare och delägare kan ha om man väljer att gå in i Lily & Hanna.
Hanna berättar.
Lily & Hanna´s är ett älskat varumärke och vi kommer ägna de närmaste åren åt att växa genom att ta fram nya produkter och etablera oss på nya marknader. Vår intention är att notera bolaget inom fem år. Tills dess siktar vi på en årlig tillväxt på 35% per år. Dessutom kommer du som investerare vara med och förändra Mat-branschen genom din investering, då vi alltid kommer ha hållbarhet och hälsa i fokus i allt vi gör. Roligt för de som investerar är också att de kommer bli först med att få hem nyheter från oss!
Produkten & marknaden och kärnvärderingar
– Vi lever i en tid när hållbarhet och kvalitet betyder allt. Den veganska och ekologiska livsstilen är mer närvarande än någonsin. Många företag släpper någon vegan-variant för att hoppas på tåget. Men, ofta har dessa ännu fler tillsatser och raffinerade ingredienser än vanlig glass. Hos Lily & Hanna är alla smaker 100% eko, vegan och helt utan tillsatser. Att just Hannas glass vunnit “Bäst i test” två år i rad är ingen större chock. Hanna menar på att vinsten beror på att de kombinerar extremt god smak med ett starkt hälso- och hållbarhetsperspektiv. Glassen är otroligt smakrik och maffig, inte riktigt vad man förväntar sig av en hälsoprodukt.
Hanna berättar.
Glassarna som vunnit är dels en smak med bitar av saftig, glutenfri brownie och salt karamellsås och dels en smak med bitar av glutenfri superläcker kolakaka med frisk mango & passion sås. Sen tror jag att det är det vårt unika tänk att genomgående använda endast ekologiska veganska ingredienser från hälsohyllan. Eller frukt /bär och aldrig några tillsatser, vilket är unikt i glasshyllan.
Hon fortsätter,
Att genomgående ha en supergod smak och tydligt visa vad vi står för skiljer vi oss från konkurrenterna. Vi har inte bara någon enstaka vegan- eller eko-variant, utan 100% av det vi gör är veganskt och ekologiskt. Våra produkter innehåller aldrig tillsatser och så har vi jobbat sedan starten år 2013. Det gör oss unika på marknaden. Detta är inte bara något vi gör i någon eller några varianter av våra glassar för att hoppa på en trend, utan detta genomsyrar hela vårt sortiment. De som äter vår glass får endast i sig ingredienser från hälsohyllan och frukt.
Vi vill göra det smidigt att välja hållbart och hälsosamt även när man är sugen på någonting gott. Konstaterar Hanna enkelt.
Feminvest är nyfiken på produktutvecklingen. Hur ser den ut från början till slut? Vem tar fram smakerna?
Vår strategi är att hela tiden förnya och förbättra vårt sortiment. Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra existerande smaker och förpackningar. Varje år har vi dessutom minst en helt ny nyhet. Idéer till nyheter kan komma lite hur som helst, som en blixt från en klar himmel, från tillverkningen eller från Lily & Hanna konsumenter som tar kontakt till exempel. Det viktiga för oss är att se produktsortimentet som en helhet så att vi har smaker som kompletterar varandra. Glassen tillverkas sedan i Nederländerna hos en mindre eko-tillverkare där. Förklarar Hanna.
Deras huvudprodukt, glassarna på 500 ml finns listade hos ICA, Coop och Bergendahls (City Gross), de finns alltså tillgängliga i hundratals affärer över hela Sverige. År 2020 lanserade Lily och Hanna deras första glasspinnar som i dagsläget finns i tre olika smaker. Stycksaker finns även hos café, kiosker, spa etc. Dessutom finns Lily & Hanna´s i Belgien och Norge hos ekologiska mataffärer.
Sist men inte minst, vilken är favoritglassen?
Lillis är en riktig chokladtjej så hennes favorit är Chocolate Love Energy, en av våra tre första smaker, still going strong. Min favorit är nu en salt karamellpinne som kommer i vår, jag har turen att ha prover hemma i frysen nu. Avslutar Hanna nöjt.
Läs mer om Crowdfundingkampanjen Lily och Hanna´s har tillsammans med FundedByMe här!