Stommen i kommunikation är att skapa en gemensam bild av verkligheten och tillsammans hitta vägar framåt. Genom kommunikation undviker vi missförstånd och flerfår komma till tals med kreativa lösningar. Kommunikation handlar om att förvandla självklart, till viklart.
Hur blir vi bättre på att kommunicera viklart?
Förkorta
Ofta pratar vi för mycket och för detaljerat om våra idéer/ämnen, vilket kan tråka ut vilken lyssnare som helst. Fundera på vad målgruppen behöver och vad den inte behöver veta.
Förenkla
Prata med enkla ord och uttryck dig så mottagaren förstår. Vi blir så lätt hemmablinda och får för oss att alla behärskar våra egna facktermer, eller trebokstavsförkortningar.
Förklara
I vissa fall behöver vi använda vissa svårare uttryck för att beskriva ett visst fenomen, då gäller det att ta för vana att förklara vad det innebär. Ibland när jag uppmuntrar människor till att förenkla och förklara möts jag av ”Säger folk inte till när de inte förstår?” Tänk vad skönt om det vore så – men tyvärr håller många av oss på och ”låtsas-fattar” hela möten igenom. Allt för att upprätthålla någon typ av prestige.
Synd och lite sorgligt.
Fråga
Eftersom vi inte kan vara säkra på att våra mottagare förstår eller hur de förstår oss, är det väldigt bra att fråga efter respons. Försök då att ställa smarta frågor, det vill säga öppet formulerade frågor i stället för slutna: ”Vad tänker du om det förslaget?” i stället för ”Hänger du med?”
Förstärk
Mycket av tråkigheten på våra arbetsplatser tror jag beror på att många är så otroligt monotona i sitt sätt att kommunicera. Man pratar likadant och med små variationer. Då är det väldigt lätt för mottagaren att mentalt byta kanal och sluta lyssna. Förstärk dina ord – våga använda lite starkare och mer värdeladdade ord när du pratar. Och inte minst – förstärk dig själv och ditt kroppsspråk. Låt ditt ansikte leva och använd dina gester till att förstärka dina budskap. Hitta variationen.
Ami är aktuell med boken Nå in. Nå fram. Få igenom – medveten kommunikation på jobbet. Där får du tips och verktyg för att bli bättre på att kommunicera i jobbsituationer. Du kommer garanterat få en roligare, snällare och mer produktiv arbetsdag!
Ami Hemviken är i grunden beteendevetare och har jobbat som föreläsare i över tio år. 2017 vann hon Årets talare. Ami bor med sina fyra barn och man i Stockholm.
Mer info om boken hittar du här!