I samarbete med WISE Organic Beauty
Att välja ekologiskt är för många det självklara valet. Det har nästan gått inflation bland de produkter som säger sig vara ekologiska och hållbara. Men vilka produkter är “the real deal” egentligen?
När Feminvest ringer upp för en intervju tar sig Gunilla Brunells inspirerande personlighet med lätthet genom luren, och spontant känner jag i andra änden att det här samtalet kommer att bli givande. Gunilla är kreatör och helt orädd för utmaningar. Att se saker växa och att själv kunna styra tillvaron är viktigt.
“Jag älskar kvalitet och därför nöjer jag mig bara med det allra bästa! För mig är det som kommer från naturen premium och ren lyx!”
Hon berättar att det hela började med massageoljor hemma i köket redan 1991.
“Tillsammans med Axelsons huvudlärare, aromaterapeuter och massörer utvecklades oljorna så småningom till fulländning och används idag av massörer från Smygehuk till Arvidsjaur och är enligt användarna de bästa oljor som går att uppbringa, det känns ju otroligt roligt.”
*Axelsons (nordens äldsta och största skola inom friskvård och massage)
Starten för WISE Organic Beauty påbörjades ett par år senare, år 1996 under Gunillas mammaledighet. Där och då fanns inga ekologiska produkter i Sverige. Serien som skapades hemma i köket blev kallad; WISE WOMAN.
Ungefär samtidigt startades Axelsons första hudterapeut-utbildning, där de i fortsatt tätt samarbete med Axelsons expertis utvecklade WISE. WISE var också huvudmärke under 15 år på alla hudterapeut-utbildningar på Axelsons i Skandinavien.
Gunilla har många utbildningar i bagaget som varit till stor hjälp i framtagandet av WISE, bland annat är hon hudterapeut, aromaterapeut, örtterapeut, och massör. Närheten till naturen och entreprenörsandan kom med modersmjölken. Hennes mamma var både amatörbotaniker och tandläkare med egen praktik.
“Mamma tog med mig ut i naturen från det jag var ett par år och lärde mig allt om örter, blommor, och medicinalväxter. Jag var inte så road då, säger Gunilla, men när jag sen startade WISE och mina växtbaserade hudvårdsprodukter fanns kunskapen i bakhuvudet och jag hade stor hjälp av det mamma lärt mig”.
Vidare fortsätter Gunilla.
“Filosofin sedan start har varit att skapa avancerad, professionell hudvård från naturen med flera funktioner i en och samma produkt, och så är det givetvis fortfarande.”
“WISE är inte en trend, WISE arbetar långsiktigt och hållbart för framtiden och kommer att vara en del av den. Vi har inte bara en ekologisk produktion och ett ekologiskt innehåll utan också magiskt bra produkter som ger både snabba och långsiktiga resultat!”
Gunilla berättar att hon vill arbeta på ett hållbart sätt som inte belastar jorden och vara en del av kretsloppet. WISE produkter ska inte lämna spår som är miljöbelastande. Därför innehåller produkterna endast biologiskt nedbrytbara, ekologiska och naturliga ingredienser som lätt kan tas upp av huden och tas om hand i reningsverken. Även förpackningarna blir till vattenånga vid förbränning.
Produkten, marknaden och Tillväxten
Visste du att när det kommer till ekologisk hud- och skönhetsvård ligger Sverige i framkant. I vårt avlånga land ökar försäljningen dubbelt så mycket som i övriga världen. Marknaden växer och under 2019 ökade försäljningen med hela 13,6 procent. Detta enligt en rapport som släpptes tidigare i år av agrovektor.se
”Visionen är densamma som vid starten. Att upplysa och påverka planetens invånare till att bli mer ekodrivna och välja hållbara produkter.
Gunilla fortsätter;
I Sverige använder vi 12-15 produkter per person per dygn i snitt och det spolas därför ut runt 40 -50 ton restprodukter per år från våra badrum vilket är ytterligare ett skäl att jobba ekologiskt.” slår Gunilla fast.
Vi frågar om Produktutvecklingen, hur ser den ut från början till slut.
Gunilla berättar;
“Produkten ska ha en given plats i serien innan vi tar fram en ny produkt, ge utlovat resultat och dofta fantastiskt! Jag tar fram prototypen, eftersom jag vet vad som är nästa steg i vår produktlinje och jag vet hur råvarorna fungerar. Efter många år i branschen har jag också en bra näsa för att komponera dofter. Vi har inga syntetiska parfymer utan jobbar uteslutande med eteriska oljor, örter och blommor för att doftsätta. Våra produkter är ekologiska, veganska och förstås 100% cruelty free .”
Vidare fortsätter hon;
”När basen är satt utvecklas det storskaliga receptet tillsammans med vår partner som är tveklöst bäst i Sverige på ekologiska råvaror, -recept samt ekologisk produktion. Det är dock en företagshemlighet vem det är. Men jag kan säga att de inte har några begränsningar vad gäller produktion och leveranser. Tillsammans med dem kan vi växa hur mycket som helst.”
Bolagets affärsmodell gick från början främst ut på att rikta in sig på att bli salongsmärke med högkvalitativa avancerade produkter som gav omedelbart resultat. Det gör de än idag men utöver det har de nu också hälsobutiker och sedan en tid tillbaka även större e-handlare som återförsäljare. Den resan har precis börjat och de har ett antal kontrakt under bearbetning. Parallellt med detta berättar Gunilla att de precis inlett förhandlingar med en stor internationell aktör.
WISE har ett 60-tal egna recept inklusive en serie för män, babyprodukter, salongsprodukter och massageprodukter och genomgår nu ett paradigmskifte med organisatoriska förändringar där ett framgångs-team är på plats med en ny extern vd och en arbetande styrelse. Detta i kombination med en spridd ägarkrets och betydande investeringsplaner kommer bolaget att lyfta till nästa nivå. En expansion ligger på tur då försäljningen mot helt nya marknader är igång.
Bolaget genomför i skrivandes stund en crowdfundingkampanj tillsammans med FundedByMe och kapitalet ska gå bland annat till att öka lagret, för att snabbt och problemfritt kunna leverera större volymer. 2021 kommer de att ta expansionen vidare till Europa och Asien.
Avslutningsvis frågade Feminvest vad det bästa med att gå till jobbet är.
Det känns fantastiskt att “gå till jobbet” jag har byggt upp ett företag som jag 100% står bakom. Det bästa är att vi just påbörjat vår stora expansion så att massor av människor kommer att få ta del av mina produkter. Vi har så mycket spännande på gång framför oss. – Gunilla Brunell, Grundare för WISE Organic Beauty
Vill även du ta del av mer information eller varför inte investera i ett rutinerat, grönt och ekologiskt Wise Organic Beauty, spana in deras kampanj hos FundedByMe, du hittar du länken här!