Känner du inte för att laga mat, men vill ändå njuta av en nylagad måltid hemma? Online matleveransservice möter en växande popularitet. Tillsammans med Solactive har Vontobel skapat ett index med lovande företag inom denna växande trend.
År 1994 lanserade Pizza Hut den första webbaserade beställningstjänsten digitalt. Idag har online leveransservicetjänster utvecklats till en bransch värt miljarder dollar. Enligt uppskattningar av Statista, uppgick den globala försäljningen inom detta segment till cirka 107 miljarder US dollar 2019 och förväntas växa till 184 miljarder US dollar år 2024.
Uppskattad tillväxt i den globala livsmedelesleveransverksamheten
Komforten med att enkelt beställa färsk mat online och få den hemlevererad, istället för att förbereda den själv efter en lång dag på jobbet, är en av anledningarna till den växande efterfrågan. Särskilt inom åldersgruppen 25 till 34-åringar användes matleveranstjänster mest aktivt under 2019.
Ur ett historiskt perspektiv var det leveransmodellen restaurang till konsument, som ursprungligen ökade i betydelse. För restauranger var det ett litet steg att byta från telefon till online-beställning. Oberoende online-beställningsplattformer som Delivery Hero identifierade denna trend och har expanderat över hela världen under de senaste tio åren. Globala snabbmatskedjor som Domino’s utökade också sin digitala distribution.
Erbjudandet utsträcker sig nu långt bortom pizza: onlinplattformar som Just Eat och Takeaway.com, som nyligen fusionerades i en transaktion värd 6,2 miljarder pund, samlar erbjudanden från olika restauranger och behandlar kunders beställningar. För sina kundreferenser tar plattformsoperatörer en provision av restaurangerna.
Leverans ingår
Plattformar som Uber Eats, Grubhub och Deliveroo har utökat sin affärsmodell för att även erbjuda leverans av mat till kunder (leverans från plattform till konsument). Fördelen med restauranger är att den fria kapacitet i köket kan användas för matleveranser utan att behöva sätta upp och underhålla leveransservicen. Detta öppnar en helt ny försäljningskanal för restauranger. Enligt en studie som genomförts av Deloitte på Uber Eats har majoriteten av restaurangerna upplevt en ökning av försäljningen efter att ha anslutit sig till en leveransplattform.
I början kämpade affärsmodellen för leverans via plattform till konsument för att få fotfäste. Affärsmodellen innehåller en hög operativ risk med höga kostnader för leverans och logistik. Efter initiala svårigheter att komma igång har detta segment ny vuxit och är nästan större än den traditionella restaurang till konsument beställningstjänsten. Särskilt i tätbefolkade områden och i Asien i allmänhet är denna affärsmodell av allt större betydelse.

Källa: Statista (Konsekvens på grund av COVID-19 beaktad), maj 2020
Hög förvärvsaktivitet
Matleverans branschen befinner sig för närvarande i en konsolideringsfas. Det verkar som att många företag försöker bättre positionera sig på marknaden genom fusioner och förvärv för att optimalt kunna dra nytta av branschens tillväxtpotential. Just Eat och Takeaway.com fick till exempel nyligen grönt ljus för sin planerade fusion. Dessutom godkände den brittiska myndigheterna Amazons förvärv av Deliveroo. Enligt ett tillkännagivande från nyhetsbyrån Bloomberg sägs Uber Technologies vara intresserad av att ta över det amerikanska företaget Grubhub och har gjort ett bud gällande företagsköp.
För att spinna vidare på det här med tillväxt för matleveranser så måste vi nämna Vontobel. Som vi haft som samarbetspartner sedan en tid tillbaka. De har har tillsammans med indexleverantören Solactive, sammanfattat de viktigaste tjänsteleverantörerna inom matleveranssegmentet i Solactive Food Delivery Index (NTR). De väljs ut i indexuniverset, som består av företag noterade på börsen i industrialiserade länder, vars marknadsvärde uppgår till minst 750 miljoner USD och vars genomsnittliga dagliga handelsbelopp på börsen är minst 5 miljoner dollar.
Läs mer om deras Food Delivery Index här!
Vill du komma igång med det sparande? Feminvest samarbetar med med båda Avanza och Nordnet, använd länkarna för att snabbt och enkelt påbörja din resa!