Berätta om Shortly?
Shortly b2b är en global one-stop-shop community för korta filmer. För kortfilmsindustrin är vi en
aggregator, marknadsplats för att ge de osedda och ohörda historierna plats och vara
kulturbryggan med korta filmer som medel. För tittaren är vi en streamingtjänst med community för korta filmer för en global masspublik. Vårt andra ben är ShortlyLive en plattform som vi tar fram tillsammans med Red Bee Media, där filmfestivaler kan spegla sitt festivalfilmprogram i realtid el i tablå. På så sätt bidrar vi till att möjliggöra ett komplement till den fysiska festivalen, ökad försäljning av biljetter genom att tillgängliggöra filmfestivalfilm till de som inte kan ta sig till en biosalong eller när det faktiskt inte går att vara i en biosalong.
Eva Thunell, Vem är du och hur ser din karriär ut hittills?
Jag vill förbättra världen, jag är en möjliggörare och en change maker. Jag startade min karriär på Sveriges television på inköp av fiction och långfilm, var en del av starten av Stockholms filmfestival och det bygget under 7 år. Parallellt läste jag filmvetenskap på sthlm universitet, gjorde olika kulturprojekt som inkluderade teknik som resulterade i bla Sveriges första inofficiella videokonferens, Art&IT programmet under kulturhuvudstadsåret. Därefter startade jag ett marknadsförings och säljbolag för att hjälpa amerikanska fmcg bolag etablera sig i Europa och därefter som interim manager.
Hur kom det sig att du startade bolaget, berätta lite om din bakgrund?
Jag fick frågan om att vara producent för en kortfilm och började göra research på marknaden och visningsmöjligheterna och insåg snabbt att här finns ett glapp, Shortly ligger mellan YouTube och Netflix/HBO/HULU
Vilka utmaningar har du träffat på i entreprenörskapet?
Åh, jag har lärt mig så mycket av alla utmaningar, allt från teknikkompetens, självutnämnda
masters och alla som vill tjäna pengar på startups för att ”de vet”.
Hur skiljer ni er från andra typer av streamingplattformar?
Shortly är en streamingtjänst för kvalitativa korta filmer upp till 70 minuter i alla genres (fiction, dokumentärer, animationer,
konstfilm etc)
Vilken marknadsandel kan ni ta?
30% är vårt mål
Hur mycket omsätter streamingstjänster globalt?
2020 estimerades runt 40 miljarder dollar med en
tillväxt på runt 20% för kommande 4-5 åren. I spåren av covid19 ser förmodligen estimaten
annorlunda ut då tittandet har ökat med runt 35% för de flesta tjänster.
Hur tänker ni runt expansion och tillväxt?
Vi är born global, vår plan var att starta i Sverige, när vi fick förfrågningar från filmskapare i Europa,
Korea, Indien och Kanada så tänkte vi att vi kör. Så vi har grunden på dessa olika marknader för att
kunna växla upp.
Tips & Trix och framtiden
Kan du ge några råd till andra som önskar starta bolag framåt?
Undersök om det finns efterfrågan, testa din idé snabbt genom att göra en mvp och kom igång och
testa med riktiga kunder. Det är först då som du förstår vad som behövs göras.
Vad tror du krävs av som entreprenör för att lyckas?
Gå på magkänslan, vara på tårna, snabbfotad och hela tiden se möjligheterna.
Hur tänker du runt att bygga team? Vad har fungerat för dig?
Teamet är avgörande så det är och har varit en process. De gäller att hitta de personer som är
bättre än mig själv. Nu har vi ett makalöst team som är redo att dra igång direkt kapitalet sitter.
Vart befinner ni er om fem år?
Shortly är det tredje svenska esset bredvid Skype och Spotify. Shortly är världsledande på
streaming av korta filmer, vi har skapat en positiv rippeleffekt genom industrin genom våra 30
miljoner prenumeranter.
Just nu söker ni investerare, vilka möjligheter finns för den som är intresserad av er produkt?
Vi erbjuder ägarandelar!
Vill du veta mer om Shortly så hittar du deras hemsida här!
https://www.youtube.com/channel/UCvmgIVlcQSi5UVCxiMCvVTA