Understatement Underwear är ett Stockholmsbaserat underklädesvarumärke för kvinnor som grundades 2017 av duon Marie Stolt och Maria Lager. Företaget har visionen att utmana en eftersatt underklädesindustri genom att förse marknaden med snygg, bekväm design och en social arena för kvinnliga röster. Feminvest pratade med Marie om hur företagsresan sett ut hittills och hur de vill skala upp företaget.
Hej Marie, vem är du och hur har din karriär sett ut hittills?
Att starta ett underklädesvarumärke var långt ifrån vad vi gjort tidigare. Vi har varit bästa vänner sedan högstadiet men gick efter det olika vägar karriärmässigt; jag blev ingenjör inom Industriell Ekonomi på KTH och Maria startade tidigt sin egna PR byrå. Största delen av min karriär innan Understatement har tillbringats inom analys och affärsutveckling på Accenture och Carlsberg och Maria har drivit sin egna PR byrå Pretto PR, så att starta ett underkädesvarumärke var något helt nytt för oss båda.
Hur skiljer ni er från andra typer av underkläder? Vad vill ni kommunicera? Understatement Underwear är mer än ett underklädesvarumärke. Vi är ett starkt statement för systerskap och kroppspositivitet kombinerat med enkelhet, fashion men framförallt autenticitet. Visionen att utmana en eftersatt underklädesindustri genom att förse marknaden med ett autentiskt livsstilsvarumärke för kvinnor – av kvinnor.
Hur kom det sig att du startade bolaget? Vilka utmaningar har du träffat på i entreprenörskapet?
Vi såg en stor lucka på marknaden där konsumenter hittills behövt kompromissa mellan design och komfort. Samt att vi själva saknade ett underklädesvarumärke som kändes modern och tilltalande för kvinnor som oss själva. Jag gick igång på utmaningen kring att förvandla en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval och samtidigt ladda varumärke med värde i form av humor, kroppspositivitet och inkludering.
Det är ganska omöjligt att fånga den virvelvind och berg-och dalbana som dessa år har inneburit-både före och efter Understatement gick live. Man kunde tro (hoppas?) att när tiden går, jämnar intensiteten av berg-och dalbana ut sig-iaf lite grann. Men egentligen är det alltid tio steg framåt, femton steg tillbaka, en riktig djupdykning ned. Upp igen. Och framåt. Du skulle inte göra det om du inte älskar det och vad som har varit viktigast för oss (förutom att göra extremt bekväma och snygga underkläder) har varit att kasta in en stor dos av humor i allt vi gör och att få tillbaka leenden och nöjda kunder är det som tankar ens energi varje dag.
Men kort – att göra en tillväxtresa och varje dag ha 10 olika hattar på sig som inköpare, säljare, marknadsförare, logistiker, produktionsansvarig och samtidigt va en bra chef och tänka visionärt är inte alltid så balanserat. Att vi nu efter ca 2 år tagit in en erfaren styrelse känns väldigt bra för att hålla en tydlig riktning framåt.
Framtidsvisioner och goda råd
Kan du ge några råd till andra som önskar starta bolag framåt?
Var inte rädd för att fråga om hjälp. Var naiv och glöm allt som heter perfektionism. Testa, kör och släng dig ut – hellre tidigare än senare.
Att göra något totalt från scratch inom en bransch som var helt ny för oss båda har varit som en lång akademisk och praktisk utbildning i ultrarapid och vi har i stort sett bott i provrummet och på google. Helt ärligt skitsvårt men för oss var det nog precis den naiviteten som gjorde att vi vågade tuta och köra.
Vad tror du krävs av e-handlare framåt för att lyckas?
Utöver enkel och tydlig navigation så tror jag transparens, inkludering och personlig kundservice är key. När omvärlden snabbt förändras är trygghet viktigare än nånsin.
Hur tänker ni expandera internationellt?
Vi är födda digitalt och nästan 90% av vår omsättning går via vår egna webshop och all vår kommunikation har sedan start varit på Engelska. Vilket gör att hela världen egentligen redan är vår arena. Hittills har vi fokuserat mycket på Sverige där vi lyckats landa ett starkt Proof-of-Concept med design-och varumärkessamarbeten tillsammans med en intensiv ’paid social’ agenda som vi inom kort kommer ta ut på flera Europeiska länder.
Hur tänker du runt att bygga team? Vad har fungerat för dig?
Ta in folk som är olika och som är bättre än dig själv men säkerställ att ni har gemensamma och utvecklande mål. Entreprenörsanda och driv är viktigare en spetskompetens. Alla behöver inte vara bästa vänner och det är bra att tycka olika men jag tror man ska ha liknande värderingar och alltid vara prestigelös.
Vart befinner ni er om fem år?
Vi är den självklara destinationen för underklädesshopping för den medveten kvinnan. Globalt.