“Hållbarhet, en förutsättning för att ett företag ska hålla sig vid liv.”

Feminvest träffar Pauline Längbo som startade ett veganskt bolag som på kort tid kommit upp i omsättning. Vi frågar henne om ägande, hur hon skalat upp sitt företag och vad som är hennes nästa steg.

Hur kom du på idéen för ditt företag? Jag bodde i London när idéen föddes, jag hade börjat se trenden med utbytbara väskremmar växa fram hos de stora modehusen och fick ett enormt ha-begär. Som student hade jag absolut inte råd med remmarna som kostade allt ifrån 4.000kr och uppåt, så där och då föddes idéen om att skapa egen designade väskremmar, men som skulle passa min plånbok, vara gjorda av veganskt läder och ligga till grund för ett starkt hållbarhetstänk.  

“I dagsläget vill jag fortsätta att äga 100% av mitt företag”

Pauline Längbo, grundare och designer Gabrielle BY P.

Varför tror du att det gick så snabbt? Med facit i hand tror jag min tajming var klockren, inget liknande fanns på marknaden när jag lanserade i januari 2018. Jag tror även att min unika och “vågade” design med färgglada nitar bidrog till att mina accessoarer stack ut och tilltalade många. Sedan tror jag även att min kärlek för produkten bidrog till att jag vågade så mycket i början, jag stod bakom varumärket och produkten till 100%. 

Läs även om hållbara investeringar i solenergi här

Vilka egenskaper tänker du är viktiga för dig framåt? Att jag har varit orädd och vågat ta risker vet jag att jag vunnit mycket på hittills, detta är något jag jobbar för att fortsätta vara. Att fortsätta våga tänka nytt, gå emot strömmen och inte vara rädd för att misslyckas. Gabrielle BY P ser för många ut som en framgångssaga från början tills idag, men det ligger många misstag och felbedömningar och sömnlösa nätter bakom.

Hur kommer du expandera med bolaget? Jag håller just nu på att titta mycket på USA som är en stark marknad för varumärket, i Augusti var jag på en mässa i Las Vegas där vi fick superbra respons och knöt värdefulla kontakter. Jag kommer fortsätta åka på mässor och testa mig fram för att se på vilka marknader mina produkter tas emot väl. 

Berätta om filosofin bakom Gabrielle BY P? Gabrielle BY P är ett starkt värderingsstyrt företag i många avseenden, först och främst är varumärket döpt efter min lillasyster som ligger till grund för vad jag vill att varumärket ska kommunicera. Gabrielle är en av de coolaste människorna jag vet, hon vågar uttrycka sig genom sin stil och är stark i sina åsikter. Detta har genomsyrat företaget sedan start och gör det lättare i beslutsfattanden. Sedan är företaget även helt veganskt, vilket innebär att vi aldrig kommer producera något som är gjort av djur eller har skadat djur i processen. Filosofin bakom företaget är helt hållbart, vi strävar mot att vara plastfria och huvudprodukten som är ett axelband till en väska är skapat med syftet att kunden ska kunna ge ett nytt liv till en gammal väska –  även vårt paketering är förnybar.

Vad var din första produkt? Min första produkt var “Rainbow Blue” en väskrem med blå bas med nitar i regnbågens färger (finns fortfarande kvar i sortimentet). Väldigt få personer i min närhet trodde på mig då dom varnade mig om att svensken inte tycker om att bära färg. Jag såg det som en chans att sticka ut och vara annorlunda, vilket fungerade! 

Hur ser morgondagens konsumtionsmönster ut? Jag hoppas och tror att kunden kommer bli mer medveten och mer påläst. Hållbarhet är framtiden och framförallt tror jag att det kommer vara en förutsättning för att företag ska kunna hålla sig vid liv. Hållbarhet för mig är lång livslängd på kläder och accessoarer, jag tror på att investera i kvalité före kvantitet. Därför trycker vi på Gabrielle BY P mycket på kvaliteten och livslängden på våra produkter, något som jag jobbat stenhårt på sedan start.  

Läs mer om framtidens konsument här.

Vilka tips vill du ge till kvinnor som vill starta varumärken inom mode/design? Var inte rädd för att ta kontakt med människor som inspirerar dig eller som du tycker gjort en häftig resa. Läs på mycket inom den kategori du vill vara verksam inom och var inte rädd för att misslyckas. Våga! 

Vill du ta in riskkapital? I dagsläget vill jag fortsätta att äga 100% av mitt företag, men jag är inte främmande mot att tänka om i framtiden beroende på vart företaget kommer befinna sig. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *