Powerwoman, varumärket som vill förmedla kraft

Feminvest har frågat Anna Wretling, grundaren till Powerwoman om hennes syn på entreprenörskap och företagande. Vad är viktigt i ett ledarskap samt hur bygger hon sin företagskultur?

Du har tidigare drivit andra typer av företag tidigare, kan du berätta om dina erfarenheter?

Jag kommer från en helt annan typ av entreprenörsskap innan Power Woman. Det var ett bolag med mer lokal närvaro och där vi hade en bra lönsamhet men skalbarheten och det globala tänket inte gick att genomföra då affärsmodellen hade begränsningar och jag ville bygga mer och större. I Power Woman har jag gjort affärsmodellen helt annorlunda och därmed ökat möjligheterna för att skala och bygga ett globalt varumärke.

Hur kom Powerwoman till?

Det var en del faktorer som skulle sammanfalla innan jag gick all-in i det. Jag visste precis vad jag ville ha för grundstruktur och vad jag ville skapa. Jag upptäckte när jag började träna vid 38 års ålders att det fanns ett glapp i marknaden av de kläder jag behövde när jag började träna, så jag började göra dem själv. Sortimentet av simkläder, cykelkläder m.m. kommer från de sporter jag lärt mig under årens lopp. Kläderna och produkterna är en sak, men det jag brinner för mest är att lyfta kvinnors kraft. Jag vill skapa en tillhörighet och en livsstil, en känsla av att “jag är kraft”. Varumärkesskapandet är det som fascinerar mig och nyfikenheten att uppfinna nytt. 

Berätta om tillväxtresan?

Vi har inte börjat tillväxtresan. Vi har lagt en grund med fantastiska produkter och ett bra sortiment, vi har en trogen lojal kundgrupp och ett community. Vi har koncentrerat oss på bygga kapacitet i fabriker, gjort infrastrukturinvesteringar, byggt organisation och andra funktioner inför tillväxt. Nu står vi inför en kapitalanskaffning för att bygga just den tillväxten.

Vad driver dig som företagare?

Möjligheten att påverka både min egen livssituation men mest att få påverka och jobba för att andra människor ska växa och må bättre. Jag driver mina bolag för att göra världen bättre för kvinnor. Min passion är att ge kraft.  

Kan du dela med dig av en tuff situation eller en utmaning du mött som entreprenör?

Svårt att beskriva en enskild, jag möter tuffa situationer varje dag av olika karaktär och förmågan att inte se det tuffa som som ”tufft” är nog det viktigaste. Livet är upp och ner och en entreprenör med höga ambitioner hamnar väldigt ofta i dilemman, svåra påtryckningar, åsikter, en hel del elakheter och lägen som är väldigt plågsamma ta sig igenom, där man inte har en aning om hur man ska lösa situationen men ändå måste. “Det går inte” finns inte i en entreprenörs värld, det MÅSTE gå. Ingen löser ens problem åt en heller, man måste själv hitta vägen fram, hela tiden. Man blir oerhört kreativ och kommer ofta fram till nya nivåer när det är extra tufft så kanske fler borde välkomna det istället även om det tar väldigt mycket energi och kraft att hantera. Ibland går man i motvind konstant och är i lägen där de flesta hade slutat och gett upp, men det gäller då att ändra sin attityd till det och fortsätta mata på. Man måste vara en överlevare för att klara av att hantera entreprenörsskap och livsstilen passar inte alla, tvärtom, passar den väldigt få.

Vad innebär träningen för dig?

Träning är en hygienfaktor, en livsstil. Det är en del av min vardag för att hålla hälsan både fysiskt och psykiskt. Jag ser otroliga vinningar i livskvalitet och inställning till livet genom effekterna av träning. Träning är en gåva till livet, det är en del av vår natur som tappats bort av så många. Rörelse är LIV. Jag är 46 och starkare än någonsin, när många runt mig som inte tränar klagar på värk, trötthet och ofta är deppiga i inställningen så är min övertygelse att det går att ändra på via träning. Jag är ett levande exempel på att det funkar.

Hur ska fler kvinnor börja röra på sig?

Jag tror det handlar om att börja i liten skala, inte äta hela elefanten på en gång. Man kan börja med att ta en promenad. Men, man måste vilja och prioritera. Jag ser alldeles för många som inte ens försöker men ändå går och klagar på att ”jag borde börja träna” eller ”jag har inte tid”. Det är väldigt ocharmigt med bortförklaringar…. Ta ett litet steg och bli en doer istället för en snackare. Gå ut och GÅ, börja träna med en APP som t.ex. föreslår 15 min träning och inte mer. Bättre med lite då och då än överdrivet eller inget alls. Jag gillar inte ordet lagom men i det här fallet är det faktiskt ganska bra. Sen måste man sluta analysera och tänka så mycket kring träningen, ska känslan styra blir inte mycket gjort. Man måste ta tag i det utan att känna efter.

Vi befinner oss i starten inför ett nytt år, hur hanterar vi våra hälsosamma ambitioner för det nya året?

Att tro att ett nytt år ska skapa vanorna åt dig är att gå i en klassisk fälla. Mitt tips är att inte göra nyårslöften utan istället se varje dag som en möjlighet att förbättra sitt liv. 

Vad kännetecknar ett bra ledarskap i dina ögon?

Tydlighet och trygghet. Att se och lyssna på andra människor, att vara rättvis och klarsynt och att hålla alla på samlad väg framåt. Ledarskap är förmågan att engagera medarbetare och få dem växa, det handlar inte om det egna egot utan om andra. En ledare måste i mina ögon vara positivt lagd, ödmjuk och engagerande annars blir det väldigt svårt att få med sig personal. Förmågan att inte fastna i detaljer, hålla blicken högt och hålla kursen är viktig. Att följa en övertygelse och lita på sin intuition utan att bli för påverkad och inte ha för stort kontrollbehov, man måste lita på att de som är med i teamet gör sin sak.

Var befinner sig Powerwoman om fem år?

Om fem år är vi på en global arena och välkända inom kondtionsidrott som det bästa valet av träningskläder för kvinnor. Vi kommer vara ett “movement” med Power Women över världen som tar plats och förändrar välden för kvinnor och kvinnors hälsa.  Vi kommer vara i framkant inom innovation och design, samt vara ett varumärke som den moderna kvinnan och konsumenten står bakom. Byggt på en hållbar värdegrund, ett genuint engagemang där “social impact” och medvetna produkter finns tillgängliga. Vi tickar alla boxar för den moderna konsumentens krav och vår affärsmodell är anpassad för den nya marknadens inom handel.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *