RÅ – svensk funktionsdryck på export

En hjärtinfarkt vid 50 års ålder förändrade allt, några dagar därefter uppmätte Thomas Sjölander, en av grundarna till RÅ, en kärlstelhet som motsvarande en 85-åring. Efter rekommendation av Medicine doktor Olle Haglund som forskat på hur naturliga ämnen påverkar hälsan började Thomas att dricka pressad rödbeta och lingon dagligen. På tre månader hade Thomas kärlstelhet minskat till hans fysiska ålder 50. 

WellNOx Health AB (publ) förser sedan dess marknaden med produktserien RÅ, förra året såldes närmare 700 000 liter av produktserien bara i Sverige.

Den här dramatiska men i efterhand viktiga erfarenheten gjorde att WellNOx föddes. Tillsammans med vännen Mats startade han bolaget med målsättningen att bidra till både starkare och friskare människor. Sedan dess har bolaget vuxit organiskt i Sverige och nu ska företaget expandera internationellt. Grundaren ser tillsammans med sina rådgivare god potential i ett par av världens största marknader USA och Kina.

-USA och framförallt västkusten är trendsättare när det kommer till hälsa. Vi lanserar redan nu produkterna i två amerikanska matkedjor. Dessutom har svensk havremjölk brutit bra park i USA och lett till att svenska drycker står högt i kurs.  Säger Thomas till Feminvest och fortsätter

– Kina är en gigantisk marknad och dessutom litar de inte på sina egna livsmedel. Den växande medel- och övre medelklassen önskar importerade produkter. En målgrupp om 2% innebär en marknad på över 28 miljoner människor.

Människors medvetenhet ökar. 

Generellt ökar viljan hos oss människor mot att må bättre och uppnå en högre livskvalitet Globalt exploderar efterfrågan på drycker med hälsobringande funktion. Bara i USA omsatte funktionsdrycker 30 miljarder dollar år 2017. RÅ säljer absolut bäst av de två funktionsdryckerna Rödbeta och ingefära och fram till idag har tillväxten varit organisk och bolaget har uppvisat svarta siffror.. 

-Vi har vuxit inifrån och ut genom att sakta och metodiskt bearbeta butik för butik. I Östergötland har vi fått väldigt bra respons. Några som också spridit vårt varumärke är 130 RÅ-Partner, idrottsmän och nationella lag som kontaktat oss för att de önskat jobba som microinfluencers. 

Många är riktigt stolta att få representera oss, de vill gärna förknippas med vår produkt.

Idag finns produkterna i över 600 livsmedelsbutiker i hela Sverige samt den egna försäljningskanalen via webbutiken. 

Bolaget har ungefär 25.000 unika återkommande kunder i Sverige men bedömer potentialen till minimum 200 000 personer. De menar att om svenskar i stort skulle handla produkterna på det sätt som Norrköpingsbor gör, då skulle försäljningen ligga på åtta gånger dagens nivå.

Bolaget har valt att expandera genom crowdfunding och Thomas förklarar varför det var ett självklart val.  

-Mats och min bakgrund är inom IT och flyg och jag har aldrig jobbat i ett företag där så många hört av sig och sagt “Gud vilka bra produkter”. Bland annat så ringde en kille från Jönköping och bad oss skicka fler broschyrer dit, för att han ville åka runt till samtliga ICA butiker och sälja in våra juicer – han hade fått lägre blodtryck och lågt kolesterol med hjälp av drycken. Vi vill erbjuda alla dessa ambassadörer en möjlighet att få vara med på vår resa, även som delägare.

För att få mer information om den pågående emissionen gå in på kampanjen här

Läs mer om bolaget på hemsidan här

Delar av innehållet på Feminvests hemsida skall tolkas som marknadsföring och är i viss mån finansierad av bolag. Detta inlägg avser ett sådant samarbete.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *