PR-tips för start-ups

Som start-up har man inte alltid en jättestor budget för marknadsföring. Då är det viktigt att vara så kostnadseffektiv som möjligt, vilket bland annat kan innebära att jobba med PR och utnyttja företagets egna kanaler för att bygga varumärkeskännedom. Idag sitter exempelvis flera techbolag på mycket data som ofta är intressant för journalister. De älskar listor och jämförelser. Kanske kan en analys av er data eller kundbeteende vara värt att sälja in som en nyhet till media. 

Samtidigt har media inte längre en lika betydande roll som grindvakter för opinionsbildning och spridning av företagsnyheter. Idag kan företagen själva jobba med influencers och egna kanaler, såsom sociala medier, kundmagasin, nyhetsbrev med mera. 

Orakel PR har jobbat med många start-ups och här har vi samlat några av våra bästa tips för att hjälpa er på traven. 

Skapa en nyhet

Som ny aktör på marknaden är det viktigt att lägga energi på att bygga varumärkeskännedom, det kan till exempel göras genom att ni får ut en nyhet om er i media. 

Det finns olika sätt att skapa en nyhet på, men för att en nyhet ska fångas upp av journalister gäller det att ni har en tillräckligt intressant nyhet med bra underlag. Håll koll på rådande trender och använd er av dem för att skapa en nyhet så blir det lättare att få medialt utrymme. Det kan vara trender kring miljö/hållbarhet, en het trend på sociala medier, att spinna vidare på ett inlägg som har fått stor spridning, eller en aktuell dag eller händelse, såsom Alla hjärtans dag och Black Friday.

Ni kan skapa en nyhet genom att göra jämförelser och listor där ni använder er av statistik, det kan låta tråkigt, men är väldigt effektivt. Ni kan även skapa en nyhet genom att använda er av kändisar eller influencers, då ökar sannolikheten för att annonsen eller artikeln ska tas upp och synas. Ett alternativ till kändis/influencer är att använda sig av en oberoende expert/talesperson för att höja företagets trovärdighet. 

Media rapporterar även gärna om mindre företag och start-ups som utmanar de stora bolagen. Det gör att det skapas lite drama. Var inte rädd för det. 

Ytterligare förslag på hur ni kan skapa en nyhet är genom personporträtt eller framgångssagor. Möjligtvis har grundaren eller någon annan nyckelperson i bolaget en intressant historia att berätta, hur och varför företaget grundades etc. Många uppskattar att lyssna på andras historier och erfarenheter.

Värt att fundera över är även till vilken typ av media ni vänder er till. En nyhet passar till exempel inte alltid i branschmedia eller riksmedia, utan kan passa bättre i lokalmedia. Var personen i personporträttet kommer ifrån eller bor, var ni befinner er eller var ni planerar en kommande kampanj kan vara intressant för medier på plats att rapportera om. 

Skicka ut pressmeddelande 

När ni har skapat en intresseväckande nyhet ska ni skicka ut ett pressmeddelande. Det är viktigt att ni inte blir för säljande i pressmeddelandet eller använder för mycket värdeord. Skriv lika objektivt som att det vore en nyhet som ni själva läste om i en tidning, då ökar sannolikheten för att er nyhet ska publiceras. 

Fokusera på nyhetens målgrupp och skriv för att påverka dem. Bygg på storyn och använd gärna olika vinklar på nyheten till olika typer av medier, så ökar sannolikheten för spridning. Se även till att vara tillgängliga efter ett pressutskick så att ni kan svara på eventuella frågor och kommentarer. Fundera på om ni vill ge någon journalist exklusivitet på en nyhet, en mindre nyhet kan vara värd det, medan en större nyhet kan skickas ut brett på en gång. Tänk även på timingen för pressmeddelandet och att det tar olika lång tid för olika medier, exempelvis är det skillnad på om det är webbtidning eller tryckt press. En nyhet kan ta bara några minuter för en webbtidning att publicera, och upp till flera månader för ett tryckt magasin som har lång pressläggning.

Luncha med journalister 

Som start-up behöver ni skapa ett nätverk för att få synas där ni vill. Våga därför bjuda relevanta journalister på lunch och ta chansen att berätta om ert företag/organisation. På det sättet skapar ni ett nätverk och god relation till flera journalister, som kommer att vara användbart även när ni är mer etablerade. 

Om ni har en upparbetad relation till journalisterna kommer det att vara lättare för er att lyfta på luren till journalisten om ni har en nyhet. Likaväl kommer det vara mer sannolikt att journalisten öppnar ett pressmeddelande från er bland de 500 andra mejl med pressmeddelanden som de mottar varje dag. 

Sökoptimera er hemsida

För att få ökad trafik till er hemsida bör ni sökoptimera den. Det gör att ni får en bättre ranking och hamnar högre upp i Googles sök. Ni sökoptimerar genom ett antal steg, bland annat genom rätt teknisk uppbyggnad och att följa Googles riktlinjer och algoritmer. Vi jobbar mycket med sökverktyget Yoast i WordPress. 

För att kunna sökoptimera gäller det även att ha bra och relevant innehåll på hemsidan. Det gäller därför att skriva bra texter och artiklar och sökoptimera dem. Genom att kolla på Google Trends kan ni snabbt få en överblick över vad potentiella kunder söker efter på Google, och på så sätt anpassa innehållet på hemsidan utifrån det. Se till att skapa en blogg eller nyhetsflöde för att få innehåll som uppdateras kontinuerligt och sökoptimerar hela sidan. 

Arbetet och resultatet kan ni sedan följa upp via Googles statistikverktyg Analytics. Där ser ni trafiken och besöksbeteende på hemsidan. 

Satsa på egna kanaler 

Idag finns stor möjlighet att nå ut direkt till målgrupperna genom att långsiktigt bygga upp en levande hemsida med blogg, använda sociala medier, nyhetsbrev, kundmagasin etc. Fundera på vilka kanaler som är bäst för er målgrupp och vart ni vill nå ut. 

För att få ett intresseväckande flöde är det bra att blanda både video, bild och text. På Facebook och Linkedin bör man ha en mer professionell ton. Dela gärna artiklar från en blogg som ni bygger upp på hemsidan och länka till den för att driva trafik. Instagram är mer bildfokuserat, där kan ni låta era följare ta del av hur ni arbetar via stories och ge intressanta tips i flödet. Tänk på att det alltid fungerar bättre i denna typ av kanal att jobba med samma stil på bilderna. Det gäller att hitta en ton och färg som passar ihop och kommunicerar samma känsla som ert varumärke.   

Om ni väljer att ta er an flera kanaler, är det viktigt att tänka på att vara tillgänglig och svara på frågor som era följare ställer. Det är bättre att ha färre, välskötta kanaler, än flera misskötta.  

Visa samhällsengagemang 

För att attrahera den allt mer medvetne konsumenten är det fler företag och organisationer som idag väljer att engagera sig i viktiga frågor. En studie från Edelman Deportivo visar dessutom att många människor har större tilltro till att företagsledarna ska påverka i vissa samhällsfrågor än att politikerna ska göra det. 

Därför är det bra att ni engagerar er på något sätt. Det kan vara engagemang i miljö/hållbarhet eller genom att ta ställning i olika frågor. Visa att ni bryr er för att skapa förtroende hos konsumenterna. Engagemang behöver inte vara kostsamt, utan bör ses som ett sätt att attrahera andra lika engagerade parter, målgruppen och samarbetspartners.

Se dock till att vara tydliga med hur ni kommunicerar och väljer ert engagemang så att det inte bara blir floskler eller något som inte går i linje med ert varumärke eller produkt. 

Fler PR-tips hittar ni i Orakel PRs Magazine på deras hemsida www.orakelpr.se

Mer om Orakel PR

Orakel PR är en liten, kreativ PR- och kommunikationsbyrå som inte är rädd för att sticka ut. De hjälper andra att göra det också!Byrån har lång erfarenhet från strategisk marknads-PR och lobbying samt ett brett nätverk inom media, politiken och olika branscher. Specialiteten är att kombinera kreativitet, effektivitet och säljdrivande aktiviteter. 
Läs mer på www.orakelpr.se

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *