Amazoneffekten har nått Sverige med stormsteg

Nyhetsrubrikerna angående rekonstruktioner och konkurser för diverse retailbolag har poppat upp som svampar under det senaste året. Feminvest träffar Adela Dashian som jobbar som aktieanalytiker inom just retail här i Stockholm, efter några år på Wall Street.

Hur ser du på e-handelsbolag för 2020, det har varit ett tufft år för retail

Retailbranschen har säkerligen ställts inför tuffa utmaningar de senaste åren. Anledningen till det är att det har skett en gradvis förändring när det kommer till konsumenternas efterfrågan och krav. Vi förväntar oss idag en enkel, snabb och framför allt praktisk shoppingupplevelse och våra köpbeslut påverkas av hur våra favoritmärken hanterar dessa behov. Till och med de allra största och äldsta aktörerna har haft det svårt att ta till sig den här utvecklingen och anpassa sig därefter. E-handeln blir allt mer en del av konsumenternas vardag och väntas öka till 20-30 procent av den totala detaljhandeln år 2025. Kommer den här utvecklingen leda till slutet av retail så som vi känner den idag? Möjligtvis. Hursomhelst ser jag 2020 som ett intressant år för ytterligare förändringar och innovation inom retailbranschen och ser fram mot att följa vilka bolag som lyckas ta itu med den här omställningen för att överleva framöver. 

Vad skiljer de framgångsrika bolagen från de mindre framgångsrika, ser du några trender? 

Jag anser att de vinnande bolagen har lyckats anpassa sig i enlighet med den förändring vi ser idag medan de mindre framgångsrika bolagen mer eller mindre står still. Vi ser allt fler e-handelsbolag införa mer kundvänliga leveransavgifter och snabbare leveranstider – allt för att uppfylla konsumentens behov. Amazoneffekten har nått Sverige med stormsteg och det gäller att ligga i framkant av utvecklingen för att ha chans att konkurrera. Ett annat intressant koncept som jag tror kommer ta större plats i framtiden är integrationen av ’artificiell intelligens’ (AI) i e-handelsbolagens plattformar. AI gör det möjligt för aktörer att analysera miljontals interaktioner för att ge konsumenterna en mer personlig upplevelse. Bolagen har nu en befogenhet till information som vi aldrig sett förut.  Jag tror att AI kommer att driva en stor del av framtidens e-handel. 

Hur tror du hållbarhetsperspektivet kommer påverka e-commerce? 

Vi ser idag en tydlig trend att konsumenter i allt högre grad är intresserade av en hållbar framtid. Till följd av detta inför fler och fler e-handelsbolag principer som bygger på hållbarhet i sina affärsmodeller. I vissa fall handlar det om konkreta mål som till exempel Zalando som tidigare i år lanserade en hållbarhetsstrategi som bland annat inkluderar planer för att bli ett koldioxidneutralt bolag. Den här utvecklingen har också bidragit till att investerare lägger en ökad vikt i sina investeringskriterier på hur väl företag bemöter frågor som påverkar förpacknings-, leverans- och produktionsbeslut. Som aktieanalytiker har även jag börjat integrera hållbarhetsfrågor i min värdering av bolag. Ett mycket intressant fenomen som jag ser framemot att följa. 

Berätta om din karriär så långt?

Jag började min karriär som aktieanalytiker för en amerikansk investmentbank på Wall Street i New York. Under den tiden bevakade jag små och medelstora amerikanska banker – en väldigt annorlunda sektor jämfört med retail/consumer-branschen. Efter ett flertal väldigt givande år på Wall Street fick jag möjligheten att flytta hem till Sverige för att bli aktieanalytiker på Handelsbanken i Stockholm, och det är där jag är idag. 

Vad gör du i din nuvarande roll? Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Som aktieanalytiker går min roll bland annat ut på att analysera och värdera de bolag jag har under bevakning för att komma med rekommendationer (köp, behåll eller sälj) till institutionella investerare. Jag skulle vilja påstå att ingen arbetsdag är den andra lik. Vissa dagar befinner jag mig på kontoret och skriver analys. Andra dagar springer jag runt på möten med investerare. Ibland är jag och träffar bolagsledningar. Det är fullt upp hela tiden och jag älskar det.

Vilka tips vill du ge till den som funderar på var de ska börja investera?

Det finns flera olika strategier och typer av investeringar. För att ha möjligheten till att investera rätt är det allra viktigaste enligt mig att vara så påläst som möjligt och anpassa dina val till din personliga situation. Vad är ditt ultimata mål? Hur hög (eller låg) risktolerans har du? Vad är din budget? Ha en klar plan för vad du försöker uppnå och låt svaren till ovanstående frågor driva dina beslut. 

Vilka tips vill du ge till den rutinerade investeraren för 2020? 

2020 kommer att bli ett väldigt intressant år för aktiemarknaden. Vi har bland annat det amerikanska presidentvalet i november som historiskt alltid lyckas skapa en viss osäkerhet på börsen. Samtidigt anser flera strateger att den svenska ekonomin visar tecken på en avmattande konjunktur. Denna typ av turbulens leder oftast till att även den mest erfarna investeraren agerar avvaktande. Jag skulle tvärtemot föreslå att man gör motsatsen. Nyckeln till att göra lönsamma investeringar är att hitta kryphål som marknaden ännu inte har upptäckt. Om du lyckas med det medan alla andra återhämtar sig är du väl förberedd för ett minst sagt händelserikt nästa år.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *