Ett djupdyk i diamanternas gnistrande värld och värde.

Tillsammans med juveleraren Lewis Malka pratar Michaela Berglund igenom historien bakom kartellen som skapade uttrycket “diamonds are forever” och hur det monopelet som De Beers haft sakta men säkert är på väg att tappa mark genom den digitala handeln. I podden pratar vi även om varför den rosa diamanten är så exklusiv.

Visste du att det finns 14 000 olika egenskaper på en diamant; storlek, färg, form etc. det gör det svårt att hålla en enhällig marknad för prissättning. Det är anledningen till att diamanter inte finns listade som en kommoditet.

Historiskt har diamantpriset gått upp över tid men du kan först räkna med att få tillbaka pengarna för en diamant på över 20 år.

Lyssna på veckans podd nedan eller se videon på youtube här.

Man brukar prata även om diamantens fyra C:

CUT slipningen syftar tills dess symmetri och proportioner dessa är bestämda proportioner för alla diamanter . Uttrycket ska inte förväxlas ofta med en diamants yttre slipform tex Princess, Brilliant, Emerald osv.

COLOUR färgen graderas i en skala från D till Z. 

CLARITY klarhet mäter renheten av en diamant. genom en förstoring med exempelvis en lupp kan du gradera den enligt en skala.

CARAT definierar vikten på stenen, en carat motsvarar 0,2g och måttet ska därmed inte förväxlas med det karat som definierar guldets renhet.

Visste du att:

  •  Blue Moon är världens dyraste diamant, den såldes via Sotheby’s för 421 miljoner kronor, eller mer exakt 48,4 miljoner dollar.
  • “Diamant” kommer från grekiskans Adamas och betyder oövervinnerlig
  • Den största rådiamanten som man har hittat, hittades i en diamantgruva i Sydafrika vid namn Premiergruvan och var på 3106 carat.
  • Endast 5% av världens alla diamanter har en fin slipningskvalité.
  • De Beers satsat mycket på framtagningen av syntetiska diamanter av hög kvalitet vilket kan komma att äventyra värdet på de naturligt framtagna diamanterna framåt.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *