Linnea Kornehed är uppvuxen i Täby, norr om Stockholm och bor nu i Vasastan, Stockholm.
Berätta lite om din bakgrund?
Jag började min karriär inom tech när jag vid 19 år ålder fick möjligheten att ta över IT ansvaret för ett bolag på runt 30 personer. Efter det studerade jag data -och systemvetenskap och grafisk design. Under tiden för studierna startade jag mitt första bolag där jag konsultade för flera start ups. Efter studierna började jag som IT konsult och jobbade som utvecklare inom bl a finans.
Har du startat många bolag?
Einride är det tredje bolaget som jag startar. Men Einride är definitivt det mest spännande och mest ambitiösa bolaget jag varit med att startat.
Vart i världen befinner du dig just nu och varför?
Just nu i Stockholm. Kom precis hem från flera veckors resande i USA, Frankrike och Spanien.
Hur kom idéen till Einride till?
Transportbranschen har sett nästintill likadan ut i snart 100 år och är en av de största källorna till koldioxidutsläpp på 7% globalt. Med hjälp av all den nya teknik som finns idag och digitaliserings eran har vi fått nya möjligheter att göra transport på. Robert Falck är hjärnan bakom idéen om att kombinera självkörande med elektrisk teknik. Genom att kombinera dess två får man ett fantastiskt affärs case med unit economics på -60% driftkostnad, +200% i produktivitet och viktigast -90% i koldioxidutsläpp.
Att kunna erbjuda hållbar transport är Einrides vision då vi inte tror att människor kommer att sluta konsumera och ha behov av transport. Antalet transport ökar med 4% varje år och vi behöver hitta nya lösningar till dagens alternativ.
Hur ser du på delägarskap?
Jag tror att delägarskap är underskattat. Vi hade aldrig lyckats med Einride om vi inte hade lyckats få människor att bli investerade i bolaget och varumärket. Våra tidiga investerare har verkligen lagt en fantastisk grund till Einrides Community. Vi har även haft förmånen att ha flera av våra anställda som investerat i Einride.
Vilka tips vill du ge till entreprenörer som vill starta bolag? Börja med att få fram en prototyp så snabbt som möjligt. Det är väldigt enkelt att fastna i formalia, marknadsföring, ekonomi och allt möjligt. Få fram en prototyp snabbt, ta hjälp av andra för att testa din produkt och nätverka med andra inom ditt område.
Vad drivs du av som entreprenör?
Jag älskar att få sätta upp en vision och sedan köra stenhårt på att få den förverkligad. Sedan har jag en stor kärlek till paketering och branding.
Sedan starten med Einride har hållbarhet för miljö och människors hälsa blivit en stark drivkraft för mig där jag drivs av att se förändring!
Berätta om Einrides ambition?
Vår ambition är att ställa om all världens transport till hållbara transporter. Vi vill reducera de 7% av koldioxid till 0.
Vilka utmaningar sitter du med i bolaget idag?
Vi befinner oss i en skalningsfas där vi undersöker när och hur vi kan börja expandera i USA. Sedan tittar vi en hel del på lagar som behöver finnas på plats för att få självkörande att hända i olika delar av världen.
Dela gärna någon tuff situation du befunnit dig i?
Vi har verkligen haft den klassiska berg och dalbanaresan med Einride. Under en period kände vi att vi höll på att ta bolaget i fel riktning och därför behövde vi tänka om och ta en del obekväma beslut. Det har också varit tufft för mig att resa kapital där jag varit med om både det ena och det andra. En situation som jag var med om i höstas var att jag efter ett möte med investerare fick en beskrivning av mig själv som en person som troligtvis inte skulle kunna driva bolaget framåt utifrån min bakgrund och ålder (att jag var kvinna indikerades som en svaghet men var aldrig direkt uttalat).
Kan du berätta om ett avgörande tillfälle i bolagets historia, som förändrade hur du idag jobbar med bolaget?
Det jag lärt mig i den här resan är att alltid hålla ”core” och att vara sann mot sig själv. Det är lätt att hitta ursäkter för sig själv och andra men i slutändan är det alltid bättre att vara up-front och ärlig även om det många gånger innebär att någon blir besviken.
Hur kommer er konkurrens se ut framöver?
Min förhoppning är att flera aktörer går in spacet och arbetar för att få till hållbara transporter. Vi tror primärt inte att det blir en av OEM:erna som blir vår största konkurrent på sikt utan snarare något tech bolag från Silicon Valley eller Kina.
Hur många anställda har ni?
55 anställda
Vilka länder finns ni i?
Vi finns idag i Sverige. Men vi har kunder runt om i hela världen som vill få detta att hända. För inte alls så länge sedan hade vi en diskussion om att sätta in T-poddar mellan Sydney och Melbourne i Australien. Efterfrågan på vår lösning har verkligen varit helt fantatsik!
Vart är ni om tio år?
Förhoppningsvis har vi lyckats ställa om till hållbara transporter globalt. För varje installation av T-pod vi gör sparar vi in tonvis av koldioxid varje år. När man tänker på det sättet är det verkligen otroligt att tänka sig hur många ton koldioxid vi skulle kunna spara in till om 10 år. Min förhoppning är också att vi har byggt ett bolag som drivs lika mycket av kvinnor som män. Transport och IT branschen är som bekant båda väldigt mansdominerande branscher och det hade varit fantastiskt om Einride också kunde stå för den förändringen.